Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Energiewet

[0:00:00] allemaal bij de technische briefing over de energiewet.

[0:00:04] We hebben een uurtje met elkaar.

[0:00:05] Er zullen nog enkele leden instromen.

[0:00:08] We beginnen met een presentatie aan de kant

[0:00:10] van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

[0:00:13] Dat zal ongeveer een kwartiertje duren

[0:00:15] en daarna worden de leden in staat gesteld om vragen te stellen.

[0:00:18] Ik geef graag het woord aan het ministerie.

[0:00:21] Aan mevrouw Kollau.

[0:00:25] Microfoon aan, dat helpt ook.

[0:00:27] Alhoewel de zaal is niet zo groot.

[0:00:29] Iets meer dan een half jaar geleden hadden wij een eerste technische briefing.

[0:00:36] Vandaag hebben we opnieuw een technische briefing.

[0:00:38] Voor een aantal van u ook echt nieuw.

[0:00:41] De rondetafelgesprekken en de twee wetgevingsoverleggen plus het plenair debat zijn gepland.

[0:00:47] Dus we zijn blij dat we zover zijn.

[0:00:51] Ik zou jullie ook allemaal willen bedanken daarvoor.

[0:00:54] In het bijzonder ook de rapporteurs.

[0:00:56] Wij hebben hier lang en hard aan gewerkt en het is goed om nu de volgende stappen te gaan zetten.

[0:01:02] Wij gaan met elkaar een presentatie verzorgen, die is op scherm, maar volgens mij heeft de Griffium ook net aan u allen gestuurd, dus ook op iPad beschikbaar.

[0:01:12] Verhelderende vragen zou u meteen kunnen stellen, dat helpt denk ik om de presentatie goed te begrijpen en verdere verliepende vragen het liefst, wat ons betreft, na de presentatie.

[0:01:23] Maar nodig, als er detailvragen zijn, zetten we die uit bij de collega's.

[0:01:27] En komen we daar, als we hopen, in dit uur op terug.

[0:01:32] Als dat echt niet lukt, dan zullen we dat later doen via de Griffie.

[0:01:37] Heel kort waar de Energiewet over gaat.

[0:01:41] Dat korte moment doet geen recht aan de Energiewet, want het is een lijvig document.

[0:01:47] Maar hij is op te delen in een aantal onderdelen.

[0:01:52] Kort gezegd gaat het over de transport en de levering van elektriciteit en gas.

[0:01:57] Voor het transport van elektriciteit en gas, de laatste kolom op dat sheet, hebben we landelijke

[0:02:03] systemen, dat noemen we transmissiesystemen, en regionale systemen, dat noemen we distributiesystemen.

[0:02:10] Kenmerkend is dat de eigenaren en de beheerders van deze systemen een monopoliepositie hebben,

[0:02:15] want het is niet doenlijk om meerdere netten en leidingen naast elkaar te leggen.

[0:02:23] Daarom is die markt van transport in hoog mate gereguleerd vanwege de monopoliepositie.

[0:02:32] Er worden wettelijke eisen gesteld aan de organisatie,

[0:02:35] de wettelijke taken en de totstandkoming van tarieven en voorwaarden.

[0:02:40] Die regels staan in de Energiewet in hoofdstuk 3.

[0:02:43] De levering van elektriciteit en gas, de tweede kolom op de sheet,

[0:02:50] vindt daarentegen plaats op een vrije markt.

[0:02:54] Het is in het belang van de consument om hier keuzes te kunnen maken,

[0:02:57] keuzes uit meerdere leveranciers in een concurrerende markt.

[0:03:02] Wel zijn ook de leveranciers aan regels gebonden over hoe ze zich in deze markt moeten gedragen

[0:03:07] en hebben ze voor de levering aan kleine afnemers, afnemers met een kleine aansluiting,

[0:03:13] een vergunning nodig.

[0:03:15] Regels voor leveranciers en andere marktpartijen staan, zoals ik zei, in hoofdstuk 2.

[0:03:20] Tot slot, om het transport en de levering goed te kunnen uitvoeren, moet er gemeten worden

[0:03:26] en moeten er gegevens worden uitgewisseld.

[0:03:29] Ook hiervoor hebben we regels opgenomen in de Energiewet.

[0:03:34] Gaan we nu over tot de details en geef ik Yvette graag het woord.

[0:03:40] Ja, dan zal ik eerst beginnen bij waarom doen we dit eigenlijk?

[0:03:43] Nou, de wet heeft echt als hoofddoel dat we een stevig wettelijk fundament willen leggen

[0:03:47] voor zowel de energietransitie als voor een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening.

[0:03:52] Het is dus niet een wet die alleen over de energietransitie gaat.

[0:03:54] Het gaat over consumenten, het gaat over meet, het gaat over data, het gaat over heel veel verschillende aspecten.

[0:04:00] En het is voor ons ook ontzettend belangrijk dat we nu in één keer een hele goede, stevige wettelijke basis maken.

[0:04:06] We werken nog steeds met de Gaswet en Elektriciteitswet van 1997.

[0:04:10] Dat is inmiddels wel even geleden en in de termen van de energietransitie is dat natuurlijk

[0:04:15] heel lang geleden.

[0:04:16] Dus we hebben die wet wel steeds aangepast en aangevuld, maar de structuren klopten niet

[0:04:21] meer, de begrippen klopten niet meer en dit is echt in één keer een stevige wettelijke

[0:04:27] basis neerzetten, waardoor het meteen klopt, waardoor de structuur klopt.

[0:04:31] Het is het soort noodzakelijk groot onderhoud van de wetgeving en dit is de implementatie

[0:04:37] van de Clean Energy Package en dit biedt ook de kans om, als we nou in de toekomst wensen

[0:04:42] hebben of als er verdere Europese regelgeving aankomt — en bij de laatste slide kijken

[0:04:47] we ook even vooruit naar de toekomst — dan kan het in deze wet heel makkelijk geïmplementeerd worden,

[0:04:51] want de wet is expres qua structuur en begrippen zo gemaakt dat er heel makkelijk elementen aan

[0:04:56] toegevoegd kunnen worden. Dan hebben we in één keer een goede, heldere structuur waarin we

[0:05:01] makkelijk zaken kunnen toevoegen. We hebben twee belangrijke keuzes gemaakt bij de vormgeving van

[0:05:07] de wet. De eerste is dat we ervoor gekozen hebben om en implementatie en nationaal beleid op te nemen

[0:05:12] in deze wet. Daar zijn we niet mee begonnen, want het uitgangspunt is om dat los te doen.

[0:05:16] En we zijn ook losbegonnen. Maar daar liepen we al snel tegen problemen aan, want de Europese

[0:05:20] wetgeving geeft best veel open normen waar je zelf zaken moet invullen of zelf zaken naar de

[0:05:26] Nederlandse situatie kan vormgeven of zelf zaken verder uit kan werken om meer duidelijkheid in de

[0:05:30] praktijk te creëren. Dat is ontzettend fijn, want daarmee kunnen we de Europese wetgeving ook

[0:05:34] aanpassen aan de situatie in Nederland.

[0:05:36] Maar dat vraagt wel dermate veel invulling van onszelf,

[0:05:39] dat we al snel tegenaan liepen dat we heel veel nationaal beleid moesten

[0:05:42] ontwikkelen om de Europese regelgeving goed te implementeren.

[0:05:46] Daarom hebben we ervoor gekozen om dat tegelijk te doen.

[0:05:50] En een ander aspect, ook belangrijk, is dat als we dat niet willen,

[0:05:53] als we het los wilden doen, dan moesten we consumentenbescherming

[0:05:56] en netcongressie laten wachten tot de implementatie helemaal vertooid is.

[0:06:00] Terwijl dat zijn ontzettend belangrijke onderwerpen waar we gewoon in het

[0:06:02] dagelijks leven ook echt tegen knelpunten aanlopen en daar wilden we niet mee wachten

[0:06:06] tot de implementatie helemaal voltooid is. Dus vandaar de keuze om dit gezamenlijk te

[0:06:10] doen en een andere belangrijke keuze die hebben gemaakt is om gas en elektriciteit in één

[0:06:15] wet te zetten, vroeger waren dat losse wetten, en zoveel mogelijk gelijk op te laten gaan.

[0:06:20] Dus alleen als er echt een reden is om gas en elektriciteit anders te behandelen, dan

[0:06:24] doen we dat, maar waar die reden dan niet is, behandelen we ze gelijk. Zeker ook voor

[0:06:28] de consument is dat heel belangrijk, want die krijgt gewoon vaak één energierekening

[0:06:31] En die zit helemaal niet te wachten op, ja, op dit punt heb ik wel consumentenbescherming

[0:06:35] bij gas, maar niet bij elektriciteit of andersom.

[0:06:37] Dat wordt heel verwarrend.

[0:06:38] Dus waar het kon, hebben we de regels gelijk getrokken.

[0:06:41] En het laatste punt waar de wet als algemeen is om te zeggen, is dat deze wet begint op het moment

[0:06:46] dat de elektriciteit opgewekt is en in het systeem ingevoed wordt.

[0:06:50] En wat gebeurt er dan?

[0:06:51] Hoe wordt het getransporteerd?

[0:06:53] Hoe wordt het aan de consument geleverd?

[0:06:55] Hoe wordt die data beschermd, et cetera?

[0:06:57] De wet gaat natuurlijk niet over de opwek van elektriciteit.

[0:07:00] Er zijn allerlei andere wetten voor.

[0:07:02] De wet wint op zee, de wet over kernenergie en de wet over het verbod op gebruik van kolen.

[0:07:07] Dat zit allemaal niet in deze wet.

[0:07:09] Dat zijn nadrukkelijk andere wetten.

[0:07:12] Dan gaan we naar de volgende sheet.

[0:07:15] Deze ga ik wat korter doen, want er kwamen dus nieuwe elementen die we in deze wet verwerkt

[0:07:20] hebben.

[0:07:21] Consumentenbescherming.

[0:07:22] We hebben natuurlijk de afgelopen paar jaren extra een stresstest van gehad en extra nadruk

[0:07:26] opgelegd.

[0:07:27] Elementen van het klimaatakkoord, netcongestie.

[0:07:29] De Europese richtlijn gaf ook nieuwe elementen.

[0:07:32] Die kunnen we ook al meteen zien.

[0:07:33] Die gaven ook een versterking van consumentenrechten.

[0:07:35] Daar zien we dus meteen dat de implementatie en het nationaal beleid elkaar kunnen versterken,

[0:07:40] maar dat ze ook veel met elkaar te maken hebben.

[0:07:43] Een belangrijk element is dat het Hof van Justitie een vrij scherpe uitspraak heeft gedaan over

[0:07:48] de taakverdeling tussen de onafhankelijke energieautoriteit, de ACM, en de wetgever,

[0:07:53] het ministerie en het parlement.

[0:07:55] Die hebben we hier volledig in geïmplementeerd.

[0:07:57] Dus we houden ons keurig netjes aan de scheiding zoals die door Brussel wordt voorgeschreven.

[0:08:04] Nou, dat leidt dan tot nieuwe elementen in de wet.

[0:08:07] Precies de elementen die we al gehad hebben.

[0:08:09] Consumenten, systeembeheer en energiedata.

[0:08:11] Daar komen we dadelijk in meer detail op terug.

[0:08:18] Even wachten tot de bel.

[0:08:19] We kunnen gewoon door.

[0:08:21] Het duurde maar een half minuut, dus laten we even wachten.

[0:08:23] Dat is wel een makkelijk ding.

[0:09:03] Technische verduidelijkingsvragen mogen tussendoor,

[0:09:05] maar als het echt vragen zijn over de wet zelf,

[0:09:07] zou ik volgens mij wel het einde te doen, want het is een technische briefing en we zullen allemaal inhoudelijke vragen hebben.

[0:09:11] Dus eigenlijk als u iets niet snapt op de slide, dan anders gaat het allemaal door elkaar lopen.

[0:09:15] Dus ja, u kunt doorgaan meneer Nolmer.

[0:09:19] Ik zal even door het consumentenstuk lopen.

[0:09:22] Belangrijk uitgangspunt voor het kabinet was dat er een sterkere positie voor de consument met duidelijke regels zou worden vastgelegd in deze nieuwe wetgeving.

[0:09:29] De laatste 2,5 jaar op de energiemarkt, nou dat hoef ik eigenlijk niet heel uitgebreid bestil te staan,

[0:09:32] Maar we hebben natuurlijk wel aangetoond dat de bestaande regels geen garanties bieden

[0:09:35] voor goede uitkomsten voor de consument, zoals het aanbod aan vaste contracten,

[0:09:40] grotendeels niet aanwezig gedurende de energiecrisis in 2021 en 2022.

[0:09:44] En door een beperking van het aanbod en de hoge prijzen was er ook veel aandacht voor de vraag

[0:09:48] of mensen wel voldoende beschermd zouden zijn tegen onregelijke handelspraktijken,

[0:09:52] of ze mogelijkheid hebben om over te stappen.

[0:09:53] En als ze niet blij zijn met de werkwijze van hun leverancier,

[0:09:55] of er dan wel voldoende kan worden opgetreden bij het herhaald overtreden door de leveranciers.

[0:10:01] Het faillissement van meerdere energieleveranciers in 2021

[0:10:04] heeft voor gedupeerde consumenten tot kosten geleid.

[0:10:07] Ook dit leidde tot de behoefte om risico's hier zo veel mogelijk te beperken

[0:10:10] en om de rechten van consumenten bij een overname

[0:10:12] en de behoefte om regels te verduidelijken.

[0:10:15] Tot slot was er natuurlijk ook veel aandacht voor de vraag

[0:10:17] of er voldoende druk vanuit de concurrentie en het toezicht is

[0:10:20] om te zorgen dat leveranciers geen hogere tarieven rekenen

[0:10:23] dan nodig, gelet op de oplopende prijzen.

[0:10:25] Deze wet versterkt de regelgeving op deze onderdelen

[0:10:28] en op deze slide zal ik ingaan op de nieuwe onderdelen

[0:10:30] in de toezicht door de ACM en ook de betere bescherming van de consumenten zelf.

[0:10:34] In deze wet regelen we, het garandeert in alle tijden,

[0:10:37] het verplichten van een aanbod aan een vast modelcontract

[0:10:40] met een looptijd van minimaal één jaar.

[0:10:43] Deze Nederlandse spelregel komt naast de bestaande verplichting

[0:10:46] om variabele contracten aan te bieden en de nieuwe Europese verplichting

[0:10:49] aan grote leveranciers om ook dynamische contracten aan te bieden.

[0:10:53] Het verhogen van de lat voor het verkrijgen en behouden van een vergunning

[0:10:56] en voor het leveren van consumenten op de Nederlandse markt

[0:10:59] is ook echt een versterking van de positie van de ACM.

[0:11:02] We stellen bij wet scherpere eisen aan de organisatorische kwaliteit,

[0:11:06] de deskundigheid, het technische en het financieel risicomanagement.

[0:11:10] En voor het eerst gaat er nu ook worden gekeken,

[0:11:12] kan de ACM toetsen aan de integriteit van bestuurders van een onderneming

[0:11:16] die op deze markt elektriciteit of gas willen leveren.

[0:11:19] Daardoor kan de ACM aan de voorkant scherper toetsen

[0:11:21] om malefiede ondernemers te weren en tijdens de rit ook ingrijpen.

[0:11:25] Bijvoorbeeld als er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk

[0:11:28] of het niet voldoen aan de jaarlijkse financiële stresstest.

[0:11:32] Het aanscherpen en uitbreiden van de toezicht op voldoende concurrentie

[0:11:36] is ook een onderdeel.

[0:11:37] In het wetsvoorstel is daarom een stevige basis voorgelegd

[0:11:40] voor het verankeren van de aanscherping van de monitoring

[0:11:42] en het toezicht door de ACM op de leveranciersmarkt,

[0:11:46] die in de voorbije jaren in gang is gezet al met het oog op levering

[0:11:48] van elektriciteit en gas tegen concurrerende,

[0:11:51] transparante, goed vergelijkbare en non-discriminatoren tarieven.

[0:11:55] Wat nog wel goed is om het specifiek even te noemen, dat staat ook op de slide, is dat

[0:11:59] in de noten van wijziging ook nog is toegevoegd dat de ACM de redelijkheid van de tarieven

[0:12:03] kan toetsen.

[0:12:05] Dat is ook iets wat zij in een ronde tafel in september ook hebben aangegeven graag te

[0:12:08] willen.

[0:12:09] En wij regelen dit nu bij noten van wijziging omdat de Europese gasrichtlijn deze ruimte

[0:12:14] nu biedt om dit alsnog te regelen.

[0:12:15] De oude versie van de gasrichtlijn bood die ruimte niet, deze versie wel en daarom nemen

[0:12:20] we het nu alsnog mee.

[0:12:23] Dan wat betreft de positie van de consument.

[0:12:26] En daar worden, zoals de IWED ook al zei, een aantal elementen uit richtlijnen geïmplementeerd

[0:12:31] in dit wetsvoorstel.

[0:12:32] Maar wat ik denk is goed, wat dat goed is om te benoemen, is dat we ook wettelijk vastleggen

[0:12:37] dat bij een overname na verhuising van de energieleverancier door een van de concurrenten, de armes meeverhuizen

[0:12:42] naar de nieuwe leverancier.

[0:12:44] Dus zo versterken we de rechten van de consument bij een overname.

[0:12:47] En in de energiewet zit hiervoor nu voor het eerst een heldere grondslag.

[0:12:51] De specifieke regels worden verder uitgewerkt in de lagere regelgeving, dus die komen nog later naar u toe.

[0:12:56] En tot slot draagt het scherpere financiële toekomst aan de voorkant bij aan de bescherming van de consument,

[0:13:03] want wij denken dat voorkomen beter is dan genezen.

[0:13:07] Tot slot is het denk ik ook goed om nog aan te geven dat er een aantal voorstellen buitenskoop van het wetsvoorstel vallen.

[0:13:12] Die staan ook hier op de sluit genoemd.

[0:13:14] Dus koopkracht en crisismaatregelen zoals die tijdens het prijsplafond zijn genomen,

[0:13:18] die zitten nu niet in dit wetsvoorstel.

[0:13:22] Maar er zijn natuurlijk verschillende implementatietrajecten

[0:13:24] van andere Europese wetgeving die daar wel haakjes toe bieden.

[0:13:28] En die implementeren we op andere plekken.

[0:13:32] Meneer Vermeer, Kochten valt duidelijk in de vraag.

[0:13:35] Ja, zit er in het wetsvoorstel...

[0:13:38] Ik kom het zo snel niet verder, maar zit er ook nog iets in

[0:13:41] hoe wij de verschuiving willen van brandstofaccijnsen naar...

[0:13:46] in de energietransitie zal er ergens iets terug moeten komen.

[0:13:50] Is daar nog iets voor gedaan?

[0:13:54] Dat wordt niet in dit wetsvoorstel geregeld.

[0:13:56] Dat loopt meer via het Belastingplan.

[0:14:00] Mevrouw Kreuger, een korte verduideling in de vraag.

[0:14:02] Er werd gerefereerd naar lage regelgeving.

[0:14:05] Dat zit op meerdere plekken in de wet.

[0:14:07] Maar die lage regelgeving, die is nog niet af.

[0:14:12] Die is nog niet af, daar zijn we nog mee bezig.

[0:14:15] Dus we werken nu aan de ANVB en daarna komen er natuurlijk ook nog verschillende

[0:14:18] ministeriële regelingen.

[0:14:23] De ANVB is wel een internetconsultatie geweest, dus die is gewoon online te vinden.

[0:14:27] Naar aanleiding van de internetconsultatie doen we nog aanpassingen.

[0:14:31] We verwachten overigens niet dat daarmee 80% verandert, want het was vrij positief.

[0:14:35] De volgende stap is dat we die uitsturen voor een uitvoerings- en handhavingstoets, waarbij

[0:14:39] alle uitvoerende instanties kijken of ze daarmee uit de voeten kunnen.

[0:14:42] dan verwerken we dat en daarna kunnen we hem ook gewoon hier delen.

[0:14:47] Maar dat is dus een parallelproces eigenlijk.

[0:14:49] Dat loopt iets achter in een aantal maanden,

[0:14:52] maar het is wel gewoon toegankelijk op internet te zien wat daarin staat.

[0:14:55] Dus daar zijn we vrij transparant in.

[0:15:02] Misschien nog handig om dat dan te kunnen delen ook via de griffie naar de leden.

[0:15:09] Volgens mij is het voorhang, dus we hangen hem voor.

[0:15:12] Maar dat is wel pas na deze plenaire behandeling, want we konden de ANVB pas gaan uitwerken

[0:15:18] als de wet af was.

[0:15:20] Dat is logisch, dus dat loopt iets achter.

[0:15:22] Maar mocht u er nou behoefte aan hebben om dat te zien, dan kunt u de versie van de internetconsultatie

[0:15:27] gebruiken.

[0:15:33] We hebben nog maar drie slides, dus als ik die afmaak, kunnen we daarna nog andere vragen

[0:15:38] doen.

[0:15:39] Dat is denk ik het handigst.

[0:15:40] Dan gaan we nog naar het systeembeheer.

[0:15:43] Ik denk dat het belangrijkste is om te zeggen dat de ordening en de kerntaken hetzelfde blijven.

[0:15:48] Dit is dus niet een grootschalige verandering van de taakverdeling.

[0:15:50] Eigenlijk blijft het hetzelfde.

[0:15:52] We doen wel wat we kunnen aan netcongressie in deze wet.

[0:15:56] Het belangrijke daarbij is om te zeggen dat niet alles via deze wet kan.

[0:16:00] Het zou mooi zijn als we de netcongressie met één wet konden oplossen.

[0:16:03] Dan deden we dat ook graag, maar helaas kan dat niet.

[0:16:05] Dus alles wat daaraan kan, doen we in deze wet.

[0:16:08] Daarvoor is ook de rolverdeling met de ACM, waar ik het net over had, heel belangrijk.

[0:16:11] Er zijn heel veel aspecten die niet in het domein van de wetgever vallen, maar in het

[0:16:16] domein van de onafhankelijke energieautoriteit.

[0:16:19] De ACM is daar ook volop mee aan de slag.

[0:16:21] Die publiceert veel codes.

[0:16:22] Daar rapporteren we ook vaak in de context van de netcongressiebrief en de netcongressiedebatten

[0:16:27] over.

[0:16:27] Wat is er in voorbereiding?

[0:16:30] Of wat heeft de ACM gepubliceerd?

[0:16:32] Hoe wordt het in de praktijk toegepast?

[0:16:33] Waar lopen we tegenaan?

[0:16:34] Dus veel van netcongressie vindt u ook in de codes, een deel vindt u in deze wet en uiteraard

[0:16:41] speelt er ook nog heel veel wat gaat over gedrag in de praktijk en dergelijke.

[0:16:45] Dus netcongressie is een veel breder onderwerp dan alleen deze wet, maar wat we in deze wet

[0:16:49] konden doen, bijvoorbeeld cable pooling doen we en voor cable pooling hebben we de noten

[0:16:54] van wijziging gestuurd en daar zit een verruiming in.

[0:16:58] Cable pooling is dus dat gebruikers samen gebruik maken van één aansluiting, van één

[0:17:03] kabel, maar dat is ook echt van één aansluiting.

[0:17:05] Dat kon al met wind en zon.

[0:17:08] Het amendement wat destijds ingediend is

[0:17:09] bij de wet solderen was om dat te verbreden naar opslag, maar in onze noten

[0:17:12] van wijziging hebben we het ook nog verbreed naar gebruikers van elektriciteit.

[0:17:16] Dus daarmee is het nog breder geworden.

[0:17:18] Het is goed om te beseffen dat dat samen één aansluiting gebruiken echt een hele

[0:17:23] intensieve samenwerking vereist, want je moet samen een contract sluiten

[0:17:27] met een energieleverancier, je moet samen bepalen wie wanneer de aansluitingen gebruikt.

[0:17:31] Dus dit werkt voor partijen die heel nauw met elkaar samenwerken.

[0:17:35] Vier concurrenten zou ik niet aanraden om te gaan cable poolen, want dat is onhandig.

[0:17:39] Dus dat is een specifieke situatie waarin cable pooling goed werkt.

[0:17:44] Meneer Vlag, korte vraag.

[0:17:45] Ja, echt een technische vraag.

[0:17:46] Is dit hetzelfde als energie delen wat ik verderop in de presentatie zie terugkomen?

[0:17:49] Goeie vraag en dat is iets anders.

[0:17:53] Ja, daar kom ik zo nog op terug.

[0:17:55] Dus dit is echt dat we samen, bij cable pooling zit je echt samen achter één meter.

[0:18:00] Als je zo'n energiemeter hebt die telt, gebruik je samen dezelfde meter.

[0:18:05] Dus je moet ook samen afrekenen met je leverancier...

[0:18:07] ...voor de elektriciteit die je gebruikt.

[0:18:09] Dat kan zeker voordelen hebben om dat te combineren met opwek en opslag.

[0:18:13] Want dan kun je natuurlijk heel veel achter de meter gebruiken.

[0:18:15] Dat heeft ook voor de partijen die het gebruiken allerlei voordelen.

[0:18:18] Ze hebben geen last van netcongestie voor de energie die je achter de meter gebruikt.

[0:18:22] En je hoeft er ook bijvoorbeeld geen belasting over te betalen.

[0:18:31] We ronden hem even af en dan...

[0:18:33] We zijn bijna klaar volgens mij, meneer Vermeer.

[0:18:35] Ja, we zijn bijna klaar met deze shit en dan zijn er nog twee.

[0:18:39] Wat ook goed is, is het prioriteringskader.

[0:18:42] Daarvoor zit de grondslag ook in de Energiewet.

[0:18:44] Dat is het prioriteringskader voor de investeringen die netbeheerders doen.

[0:18:48] Dus welke hoogspanningsmast gaan ze wannig versterken?

[0:18:51] Dat is niet het prioriteringskader van...

[0:18:54] mag nou een ziekenhuis eerder aangesloten worden van een casino?

[0:18:56] Want dat gaat over aansluitingen.

[0:18:59] En aansluitingen zijn het exclusieve domein van de ACM.

[0:19:01] Dus dat mogen wij niet van de Europese wetgever in de wet regelen.

[0:19:06] Wel is de ACM daar vol mee bezig en die komt naar verwachting volgende maand met een code.

[0:19:10] Die is al geconsulteerd, er is een concept al van beschikbaar en volgende maand verwachten

[0:19:14] we dat ze met een definitieve code daarvoor komen.

[0:19:25] Kort over energiedata.

[0:19:27] Daar zit een hele wereld achter, maar misschien kort de belangrijkste punten.

[0:19:30] Er is natuurlijk al een systeem om energie te delen, want anders zou u nooit een energierekening

[0:19:35] kunnen krijgen, waarin staat hoeveel energie u verbruikt heeft en welke nettarieven u daarbij betaalt,

[0:19:39] et cetera. Maar hiermee hebben we echt heel gedegen gekeken naar een stevige wettelijke basis en ook

[0:19:46] bijvoorbeeld een logische herordening van de keten, maar ook bijvoorbeeld dat de data bij de bron blijft.

[0:19:52] Dus er wordt alleen data gewisseld als er een stevige wettelijke basis is, zodat heel duidelijk is

[0:19:57] wie krijgt welke data voor welk doel. Ook heel goed gekeken is naar de bescherming van persoonsgegevens

[0:20:02] Dus hier is echt een hele grondige herziening van het hele datasysteem en dat is ook samen

[0:20:07] met de sector, netbeheerders, marktpartijen.

[0:20:10] Hier wordt echt al vijf, zes, zeven jaar heel gezamenlijk gewerkt aan wat is nou een betere

[0:20:15] indeling van dit systeem en hoe kunnen we ook meer waarborgen bieden.

[0:20:19] En dan is er ook de gegevensuitwisselingautoriteit.

[0:20:23] Ook daar blijkt weer bij Europese wetgeving.

[0:20:25] Europa kan natuurlijk vrij makkelijk zeggen, er moet een gegevensuitwisselingentiteit zijn.

[0:20:29] Ja, maar hoe regel je dat dan?

[0:20:31] En wat is daar dan allemaal voor nodig?

[0:20:33] Nou, dat regelen we met een aparte rechtspersoon, met ook allemaal waarborgen in het systeem.

[0:20:39] En ook hier zien we hoe implementatie en nationaal beleid in elkaar overvloeien,

[0:20:43] want Europa stelt hier ook steeds nieuwe eisen aan.

[0:20:45] Dus die komt dan ook met uitleg en soms weer met nieuwe wetgeving,

[0:20:48] die we hier ook in kunnen verwerken.

[0:20:49] Dus daarom is het belangrijk dat we nu een stevige basis hebben,

[0:20:52] zodat we eventuele aanvullende eisen kunnen verwerken.

[0:20:55] Hier is nog één belangrijk punt.

[0:20:57] We hebben nog eens kritisch gekeken naar wat er nou nodig is om het datadeel en het metendeel

[0:21:02] in de praktijk te brengen en welke ICT daarvoor nodig is.

[0:21:06] En wij kwamen tot de conclusie dat daar meer tijd voor nodig is om dat goed te implementeren

[0:21:10] in de praktijk.

[0:21:11] Dus we komen nog met een voorstel om het mogelijk te maken om dit onderdeel van de wet later

[0:21:17] in werking te laten treden.

[0:21:20] Nou gaat de werkingtreding op zich via koninklijk besluit, alleen dat betekent dat als de rest

[0:21:24] van de energiewet in werking treedt, dat er dus wel een regime moet zijn voor data, want het is

[0:21:28] uiteraard niet mogelijk dat er geen wettelijk regime is voor gegevensuitwisseling. Dus daar

[0:21:32] komen we met een voorstel hoe we het huidige regime voortzetten totdat bijvoorbeeld een jaar later het

[0:21:39] ICT-systeem ook helemaal gereed is. En daar komen we dus nog met de tweede note van wijziging op dit

[0:21:44] punt. En dan nemen we ook mee de inzet van DigiD voor identificatie, want dat vereist een wettelijke

[0:21:49] basis. En die is er op dit moment niet, maar die staat wel in die tweede note van wijziging. En

[0:21:54] Die krijgt u begin april zo snel mogelijk, maar het veegt enige uitwerking dus niet morgen, maar wel snel.

[0:22:02] De laatste sheet en dat zijn de toekomstige vooruitblikken naar de toekomst.

[0:22:11] Wat komt er nou nog aan? Deze wet gaat in principe over elektriciteit en gas.

[0:22:17] Er komt een grote wet aan die implementatie van het decarbonisatie pakket.

[0:22:21] Dat gaat over waterstof, dat gaat over groen gas en dat gaat over fossiel gas.

[0:22:25] Die tekst van de Europese regelgeving is bijna af.

[0:22:29] We hopen deze maand, maar het zou ook volgende maand kunnen worden.

[0:22:32] En dan hebben we 24 maanden om dat te implementeren.

[0:22:35] Dus dan gaan we heel hard werken aan een wet en dan krijgt u die.

[0:22:39] En onze wet is zo gemaakt dat als dat handig is, die wet hier naadloos in past

[0:22:43] en die er gewoon bij kan aansluiten, zodat we deze wet als basis kunnen gebruiken.

[0:22:47] Ook komt er vanuit Europa de trusty market design.

[0:22:52] Daar zitten ook energiedelen verdergaand in.

[0:22:55] In deze wet zitten al een aantal punten op energiedelen uitgaand van het bestaande systeem

[0:23:00] dat er een leverancier is.

[0:23:01] Bij deze wet bijvoorbeeld een peer-to-peer-handelaar.

[0:23:05] Dat is heel handig op het moment dat iemand zijn overtonnige energie wil verkopen.

[0:23:10] Dan zorgt de peer-to-peer-handelaar voor de hele administratie, de balancering, de belasting.

[0:23:15] Er zit een hele wereld achter, maar dat kan gewoon een professionele partij helemaal regelen

[0:23:19] en iemand enorm ontzorgen.

[0:23:20] Dat zit al in deze wet.

[0:23:22] Het Europese voorstel gaat nog wat verder en die biedt een aparte activiteit waarbij je

[0:23:29] binnen vijftien minuten dezelfde elektriciteit invoert en afneemt.

[0:23:34] Dat is nog best ingewikkeld, dus daar hebben we tijd voor nodig om dat goed juridisch uit

[0:23:37] te werken en ook te zorgen dat dat uitvoerbaar is, zowel voor de belastingdienst als voor

[0:23:42] de energieleveranciers, want dat is een best ingewikkelde kwestie.

[0:23:44] Dus dat zijn we nu aan het uitwerken en dat pakken we mee bij die electricity market design.

[0:23:49] Ook daarvoor geldt dat het deel over energiedelen binnen 24 maanden geïmplementeerd moet worden

[0:23:53] en dat we dat deze of volgende maand de definitieve Europese tekst verwachten.

[0:23:58] Die moeten we natuurlijk altijd afwachten, want anders weten we niet precies wat we moeten

[0:24:03] implementeren.

[0:24:03] Ook komen er nog wetgevingen aan voor de richtlijnen nieuwbare energie en de richtlijnen energie

[0:24:08] efficiency.

[0:24:09] Daarvan is over de verwachting dat dat meerdeels niet in deze energiewet landt, maar bijvoorbeeld

[0:24:13] door feitelijke handen, door de omgevingswet en dergelijke.

[0:24:17] Dus dat zijn de toekomstige aanvullingen die we nu op de korte termijn voorzien.

[0:24:21] Goed om daarbij te zeggen dat ons voornemen is,

[0:24:24] en daar is ook een motie van de Kamer voor aangenomen,

[0:24:26] om de energiewet regelmatig te updaten

[0:24:28] en bijvoorbeeld elk jaar of elke twee jaar een update te sturen.

[0:24:31] Dan voorkomen we dat we zoals nu met een wet uit 1997 werken

[0:24:35] die we in één keer helemaal moeten herzien.

[0:24:37] Dus we voorzien een heel regelmatig ritme van updates

[0:24:40] en dan kunnen we ook ontwikkelingen zoals we die de afgelopen jaren gezien hebben

[0:24:43] in die transitie meteen meenemen.

[0:24:45] Nou, dat was het.

[0:24:48] Dank voor de presentatie en de toelichting.

[0:24:51] Een hele uitgebreide wet in 25 minuten samenvalt is best een uitdaging.

[0:24:55] We hebben ruim een half uur,

[0:24:57] dus ik stel voor dat we per drie leden gewoon één vraag stellen,

[0:25:01] kort, dat u ze beantwoordt en dan proberen we twee rondjes te doen.

[0:25:04] Maar misschien ook nog even een verzoek voorafgaand,

[0:25:06] ook vanuit mijn rol als rapporteur.

[0:25:08] U gaf in het begin ook aan, misschien is het mogelijk

[0:25:10] een aantal zaken schriftelijk ook te beantwoorden,

[0:25:12] Dus misschien is het handig als de leden hun twee vragen die ze nu beantwoord willen krijgen, nu stellen en op het einde misschien een kleine inventarisatie doen waarin nog andere vragen meegegeven kunnen worden, die dan schriftelijk misschien nog van een aantal voorzien kunnen worden.

[0:25:24] Omdat ik me best wel kan voorstellen dat de leden meer dan twee vragen hebben.

[0:25:27] Mevrouw Posma, voor uw eerste vraag.

[0:25:30] Ja, dank voor het uitvoerige werk. Ik ben echt onder de indruk van wat jullie allemaal hebben neergezet, want het is geen makkelijke volgens mij en heel goed dat we dit doen.

[0:25:41] Mijn eerste vraag is eigenlijk heel breed.

[0:25:44] U had het net al over dat er veel wijzigingen komen.

[0:25:48] Vaak wordt er dan ook gebruik gemaakt van het kader van algemene maatregelen van bestuur.

[0:25:54] Mijn fractie hecht eraan dat wel alles met de voorgangprocedure dan weer naar de Kamer komt.

[0:25:59] Voorziet deze wet erin dat eigenlijk al die dingen weer worden voorgelegd aan ons?

[0:26:03] Dank u wel, meneer Vermeer, voor uw vraag.

[0:26:07] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:26:08] Ik zou graag willen weten

[0:26:11] wanneer valt iets

[0:26:12] onder cable pooling en wanneer

[0:26:14] wordt je een energiebedrijf?

[0:26:16] Want in theorie kan gewoon een complete stad

[0:26:18] aan cable pooling doen

[0:26:20] en dat zelf

[0:26:22] alles middelen, dan kunnen er

[0:26:24] een hoop bedrijven weer aangesloten worden, waarschijnlijk.

[0:26:26] Dus daar zou ik graag weten waar dat

[0:26:28] onderscheid zit. En de heer Vlag van

[0:26:31] de SGP. Ja, voorzitter,

[0:26:32] Dank u wel. De eerste is eigenlijk niet echt een vraag, maar meer of dat ook in deze wet

[0:26:36] geregeld is, namelijk het loskoppelen van warmte- en gastarieven of dat het op een andere

[0:26:40] plek wordt gedaan. Mijn werkelijke vraag is, zou u iets meer kunnen vertellen over dat

[0:26:46] energiedelen? Dat was een korte vraag.

[0:26:48] Het was een korte vraag met een extra vraag erbij gesmokkeld.

[0:26:50] Laten we gewoon de hele inventarisatie in kunnen doen, misschien makkelijk.

[0:26:52] Mevrouw Kreugen, voor uw eerste vraag.

[0:26:56] Ik had een vraag over het ACM en het handhaven op toezicht houden op redelijk tarief.

[0:27:06] Hoe dat precies zit, waarom er niet gekozen is voor het maximumtarief?

[0:27:10] Ook de Raad van State heeft daar toch ook advies op gegeven.

[0:27:17] Ik had een vraag over dat data delen.

[0:27:20] Ik begreep heel goed de uitleg dat de ICD er nog niet klaar voor is.

[0:27:23] Dat snap ik heel goed.

[0:27:24] Tegelijk vraag ik me wel af van, als je dus een jaar pakt, is dat dan voldoende?

[0:27:28] Of kan het nog zijn dat je redelijkerwijs nu al kan inschatten dat je meer dan dat nodig hebt?

[0:27:33] En eigenlijk hetzelfde met zo'n entiteit die dat kan handhaven, of dat al op orde is

[0:27:37] en of daar ook voldoende middelen in beschikbaar zijn.

[0:27:40] De heer Grimbus van de ChristenUnie.

[0:27:42] Ja, ik heb een nieuwe vraag en één aansluiting even over bij die ANWB opmerking.

[0:27:47] Als we toch jaarlijks die wet gaan wijzigen,

[0:27:49] Hoe is die afweging gemaakt van wat in een ANWB moet en wat op wetsniveau?

[0:27:55] Mijn nieuwe vraag is, de verhouding met andere wetten, omdat het zo lang geduurd heeft dat deze wet er komt,

[0:28:09] zijn er ook in andere domeinen problemen ontstaan.

[0:28:12] Een voorbeeld is de huisvestingswet die eisen stelt aan woningcorporaties

[0:28:16] En als ze, bij wijze van spreken, een warmtepomp naast de flat zetten,

[0:28:20] een grote warmtepomp, dan zijn ze in één keer een energiebedrijf.

[0:28:23] Worden dat soort hiccups, die eigenlijk nog uit het fossiele tijdperk komen,

[0:28:27] ook opgelost in deze wet?

[0:28:29] Of blijven oude definities van wat een energiebedrijf is,

[0:28:32] wel niet gewoon gehandhaafd?

[0:28:35] Dank. En dan één korte vraag vanuit mijn kant nog,

[0:28:37] en dan laat ik het aan u om zich te beantwoorden.

[0:28:39] En we verdelen onderling wie welke vraag oppakt.

[0:28:41] Het gaat over het delen van data, onder andere.

[0:28:44] We hebben het hier toch over kritieke infrastructuur, de netinfrastructuur, in hoeverre is cyberveiligheid

[0:28:49] en ook die dreiging op dat vlak in deze wet meer meegenomen, toezicht erop en dat soort

[0:28:53] zaken.

[0:28:55] Dan geef ik het woord aan u.

[0:29:05] In de wet is voor een aantal delegatiegrondslagen een voorrangprocedure opgenomen, maar omdat

[0:29:11] dit de eerste keer is, zal de hele ANVB in één keer worden voorgehangen.

[0:29:14] Dus jullie krijgen de hele ANVB in één keer te zien.

[0:29:22] Ja, de cablepooling.

[0:29:23] Kan een hele stad ook met één cablepooling gebruiken?

[0:29:25] nou dan moet de hele stad met elkaar afspreken wie wanneer de elektriciteit mag gebruiken en dat is

[0:29:30] best ingewikkeld. Kijk het risico bij cable pooling juridisch gezien is dat je tegen een gds gesloten

[0:29:39] distributiesysteem aanloopt dat een soort net is privaat net is eigenlijk als ik het kort door de

[0:29:43] bocht zeg en daar zijn allerlei Europese regels voor wanneer mag je gds zijn welke regels gaan

[0:29:49] daarvoor kijk wat we natuurlijk niet moeten hebben is dat cable pooling dit gebruiken om dat te

[0:29:54] te voorkomen of te ondermijnen, want die regels zijn er niet voor niks.

[0:29:57] Die zijn er voor de veiligheid en de stabiliteit van die netten.

[0:30:00] Op het moment dat je dit met een hele stad zou willen doen en iemand doet iets fout,

[0:30:03] zit de hele stad ook meteen in het donker.

[0:30:05] Dus dat lijkt ons een gevaarlijk model.

[0:30:07] Daar moeten we echt mee oppassen.

[0:30:09] Dus cable pooling is echt een mogelijkheid.

[0:30:11] Die werkt voor partijen die heel dicht bij elkaar in de buurt zitten, die geen

[0:30:15] concurrenten van elkaar zijn en die heel concrete afspraken met elkaar en met de

[0:30:18] leverancier kunnen maken over wie gebruikt wanneer welke elektriciteit.

[0:30:22] En komt dat van de zonnepanelen op ons dak of halen we dat van het net af?

[0:30:26] Dan werkt de cable pooling.

[0:30:27] In andere gevallen zijn ook wel andere oplossingen mogelijk.

[0:30:30] Een van die oplossingen is zo'n gesloten distributiesysteem, GDS maken.

[0:30:34] Andere oplossingen zijn om een virtueel net te maken.

[0:30:37] Zoals ze bijvoorbeeld op het bedrijventerrein bij Schiphol doen.

[0:30:40] Waar ze dus gewoon het net van de netbeheerder gebruiken.

[0:30:43] Maar door handige ICT in te zetten toch het net minder belasten.

[0:30:46] En dus minder last hebben van netcongressie.

[0:30:48] Dus er zijn ook allerlei andere oplossingen.

[0:30:50] anders dan cable pooling voor.

[0:30:54] Dankjewel.

[0:30:55] Korte verduidelijkende vraag.

[0:30:57] Dat mag op de andere manier wel echt kort,

[0:30:59] want anders gaat iedereen smokkelen en dan wil de rest ook extra vragen.

[0:31:03] En wat zijn er bij cable pooling,

[0:31:06] hoe zit het dan met

[0:31:06] de kosten van het afkoppelen enzo?

[0:31:08] Want in theorie zou het ook een

[0:31:11] straat kunnen zijn of een

[0:31:14] woongemeenschap, een knaddenhof

[0:31:15] of wat dan ook. Hoe zit het met

[0:31:17] het afkoppelen van die mensen achter die ene

[0:31:22] Ze worden dus gelukkig niet zozeer afgekoppeld.

[0:31:24] Dus met die ene aansluiting zitten ze gelukkig nog op het elektriciteitsnet.

[0:31:27] Nee, maar administratief afgekoppeld.

[0:31:30] Want ze hebben dan een andere leverancier.

[0:31:34] Nee, ze moeten dus samen afspraken maken hoe zij als één klant zich gaan gedragen

[0:31:39] ten opzichte van de leverancier voor de momenten waarop ze het net nodig hebben.

[0:31:43] En als ze het zonnepanelen van de buurman gebruiken, moeten ze met de buurman afspraken maken

[0:31:47] wanneer mag ik de elektriciteit van de zonnepanelen gebruiken?

[0:31:50] Maar dat betekent toch dat ze administratief gegeven hebben...

[0:31:53] Meneer, laten we het wel voor de tweede ronde gaan doen, want anders gaan we...

[0:31:55] Maar hoogschriftelijk, hoor, hoe dat...

[0:31:57] Ja, misschien is dat handig om het dan schriftelijk wat verder uit te werken.

[0:31:59] En dan kunnen jullie die vragen nog meegeven, want anders loopt de tijd.

[0:32:02] Ik moet een beetje streng zijn, meneer.

[0:32:03] Als daar schriftelijk een paar scenario's van beschreven zouden kunnen worden,

[0:32:06] hoe dat dan werkt voor de deelnemers?

[0:32:08] Er komen een aantal concrete voorbeelden hoe dat zou werken.

[0:32:10] Dat zou nuttig zijn, denk ik.

[0:32:11] Dat zou mooi zijn.

[0:32:13] Dank.

[0:32:17] Ja, misschien goed alvast te weten dat er maximaal vier,

[0:32:20] Dat wordt bij ANVB uitgebreid, maar er is een maximum gesteld aan hoeveel WOZ-objecten

[0:32:26] achter zo'n aansluiting kunnen deelnemen.

[0:32:33] Er is een keuze gemaakt om een behapbaar aantal te kiezen.

[0:32:40] Het had drie kunnen zijn, het had vijf kunnen zijn, maar in ieder geval een behapbaar aantal

[0:32:44] om ook te voorkomen dat het een GDS-net wordt.

[0:32:50] Zoals Yvette al heeft uitgelegd, vergt het echt vergaande samenwerking.

[0:32:53] Dus het scenario dat een hele straat aan zou meedoen, is gewoon niet zo realistisch.

[0:32:59] Kan ik dan voorstellen dat jullie een aantal voorbeelden sturen

[0:33:01] en wat uitgebreidere toelichting in de afloop?

[0:33:03] Misschien dan ook wat er wel onder zou kunnen vallen, wat niet.

[0:33:05] En dan ook het beweegreden daarvan, dan kunnen we die verder bestuderen.

[0:33:08] Dank. En voor de volgende vraag.

[0:33:19] Jeroen, kom.

[0:33:21] Voor de warmteterrieven en gas, deze wet gaat niet over warmte.

[0:33:25] Dus het zou verstandig zijn om dat bij een wet te doen waar het wel over warmte gaat.

[0:33:30] Er komt bijvoorbeeld de wet gemenelijke instrumenten warmtetransitie aan.

[0:33:33] En in de latere fase de wet collectieve warmte.

[0:33:36] Dat komt eraan.

[0:33:37] Dus deze wet gaat op dit moment niet over warmte.

[0:33:44] Energie delen is dus iets anders dan cable pooling, omdat je bij energie delen de energie die jij opwerkt

[0:33:53] gaat verkopen aan andere mensen, gaat leveren.

[0:33:57] En als we daar niks voor zouden regelen, dan word je als consument dus een leverancier.

[0:34:02] Moet je aan die eisen voldoen? Ben je belastingplichtig?

[0:34:05] Nou, als alle Nederlanders met de zonnepanelen op hun dak allemaal aparte energiebelasting moeten doen

[0:34:10] en afspraken moeten maken over de balancering van het net, dan vragen we best wel veel van deze mensen.

[0:34:15] Dus dat is waarom we gekozen hebben voor de peer-to-peer handelaar.

[0:34:18] Dat is dan een professionele partij die precies weet hoe die dingen werken.

[0:34:21] Ook met die balancering bijvoorbeeld.

[0:34:23] Het net moet altijd in balans zijn met de hoeveelheid elektriciteit die er in gevoed wordt

[0:34:28] en de hoeveelheid elektriciteit die er afgenomen wordt.

[0:34:31] En één consument zal de verstoring nog wel meevallen,

[0:34:34] maar we hebben inmiddels in Nederland gelukkig zo ontzettend veel zonnepanelen op daken liggen

[0:34:39] dat daar kan best verstoring optreden.

[0:34:41] Dus dat vraagt echt professioneel management om te voorkomen dat ons net uit balans raakt,

[0:34:45] want dan valt de stroom uit.

[0:34:46] Dus dat willen we ten alle tijde voorkomen.

[0:34:48] Dat nog over energie delen.

[0:34:54] Die van de toezicht was van mevrouw Kreuger.

[0:34:56] We hebben natuurlijk, dat was ook in september kwam het ter sprake dat het toen niet mogelijk was

[0:35:01] gegeven de Europese regelgeving om dat goed te regelen.

[0:35:04] Zoals ik ook aangaf is er inmiddels een wijziging van de gasrichtlijn die het mogelijk maakt

[0:35:08] om die redelijke prijs om dat wel op te nemen als toetsingsgrond.

[0:35:11] Dus dat hebben we daarom ook toegevoegd.

[0:35:12] Daarmee in de note van wijziging zoeken we eigenlijk maximaal de ruimte die er is geboden.

[0:35:18] En dit doen we dus ook al vooruitlopend op de verdere implementatie van de gasrichtlijn

[0:35:21] om dit nu al mee te kunnen nemen, voorhand.

[0:35:24] Wij denken met deze wijziging behoudt de ACM

[0:35:26] alsnog haar bestaande toezicht op redelijke prijzen

[0:35:28] en kan zij dus ook ingrijpen als zij van oordeel is

[0:35:31] dat een leverancier onredelijke prijzen hanteert.

[0:35:34] De ACM kan hier bijvoorbeeld een boete opleggen

[0:35:36] en deze boete kan oplopen tot 10 procent van de omzet

[0:35:40] en vormt daarmee een stevige maatregel waarvan wij denken

[0:35:43] dat er ook afschrikkende werking van uitgaat.

[0:35:48] Nee, ik ga, sorry, ik ga nu even streng zijn

[0:35:50] want anders blijven we continu vragen stellen

[0:35:52] en dan wil het een het ook en de ander ook.

[0:35:53] Dus ik ga het gewoon... Ja, iedereen heeft het gedaan, mevrouw Kreugen,

[0:35:55] maar we gaan nu gewoon door.

[0:35:58] U kunt hem dadelijk stellen ter verduidelijking.

[0:36:00] Excuus me, anders lopen we volledig uit de tijd.

[0:36:11] JOURNALISTE Ja, mevrouw Koekoek.

[0:36:13] U vroeg of een jaar voldoende zou zijn voor de ICT.

[0:36:16] Na uitgesprekken met de sector geeft de sector aan dat een jaar voldoende zal zijn.

[0:36:22] Het is wel belangrijk om te weten dat de huidige wijze waarop data wordt gedeeld

[0:36:27] dan dus blijft bestaan en dat is gebaseerd

[0:36:29] op de informatiecode, dus die blijft dan ook nog van kracht.

[0:36:33] Dus er valt geen gat, in ieder geval.

[0:36:37] U vroeg ook of de gegevensuitwissingsentiteit er al is.

[0:36:43] Nou, die is al opgericht.

[0:36:45] De distributiesysteembeheerders en de transmissiesysteembeheerders

[0:36:49] hebben al een rechtspersoon daarvoor in oprichting,

[0:36:54] zijn al statuten voor, dus dat traject loopt.

[0:36:59] En misschien kan ik ook direct de vraag van meneer Erkens meenemen,

[0:37:02] want u vroeg ook nog iets over data en dan met name cybersecurity.

[0:37:08] Iedere partij die gegevens verzamelt of bewerkt of weer levert,

[0:37:14] die krijgt op grond van dit wetsvoorstel de verplichting

[0:37:16] om alle maatregelen te nemen om risico's voor de beveiliging te beheersen

[0:37:22] en de gevolgen van incidenten te beperken.

[0:37:26] Dus die verplichting staat in het wetsvoorstel en ook moet, als er sprake zou zijn van een inbreuk daarop,

[0:37:34] dat melden bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.

[0:37:41] Even kijken. Wat in een ANVB en wat op wetsniveau was de volgende vraag, Ellen?

[0:37:48] Ja, we hebben de wet zo ingericht dat de hoofdstructuur, alle hoofdnormen, alle bevoegdheden, taken, verplichtingen,

[0:37:55] Dat die op wetsniveau staan en dat de nadere uitwerking, de meer administratieve verplichtingen

[0:38:00] of de details, bij ANWB of administratieve regeling worden geregeld.

[0:38:08] Meneer Gimmes vroeg naar implementatietrajecten, nieuwe wetstrajecten.

[0:38:13] Ja, die zullen nodig zijn als er op die hoofdstructuur aanpassingen nodig zijn.

[0:38:17] Bijvoorbeeld voor het decarbonisatiepakket voorzien we dat wel.

[0:38:20] Dat is een hele nieuwe ordening voor waterstof.

[0:38:23] Uiteraard hoort dat ook op wetsniveau te landen, maar voor een deel zullen we daar al gebruik kunnen

[0:38:27] maken van de ANVB-grondslagen.

[0:38:30] Dus ja, het is een beetje van allebei.

[0:38:32] Het bestaat naast elkaar.

[0:38:38] Dank u wel.

[0:38:39] Volgens mij had de heer Grimwits nog een vraag over andere problemen die zijn ontstaan om dit traject

[0:38:46] te verlangen.

[0:38:46] Ja, dan heel kort de beantwoording daarop, want dan kunnen we een tweede ronde doen.

[0:38:49] En mevrouw Posma, ja, van mij was ze als eerste beantwoord, mevrouw Posma, toen.

[0:38:55] Ja, die was als eerste beantwoord dat die bij voorhangen naar de Kamer zou komen.

[0:38:59] Ja, in enige zamenlijke voorhang volgens mij, als ik het goed begrijp, toch?

[0:39:03] Ja, de gehele ANVB.

[0:39:10] Ja, in deze wet zitten ook heel veel definities over wat een leedfrancier is en dergelijke.

[0:39:14] En die zijn ook allemaal gemoderniseerd.

[0:39:16] En we proberen daarmee de dingen waar we in de transitie tegenaan zijn gelopen op te lossen.

[0:39:21] Dus daar hebben we een dappere poging toe gedaan in deze wet.

[0:39:26] Dank u. Dan stel ik voor dat we nog één ronde doen. Dan inventariseren we de vragen en als u nog een

[0:39:31] verduidelijking wou of vond dat uw eerste vraag verkeerd geïnterpreteerd was, dan kunt u dat nu

[0:39:34] ook meegeven. We hebben nog circa een kwartier voor de antwoorden. Ik wil wel een aantal minuten

[0:39:39] op het einde overhouden dat u natuurlijk andere vragen kan meegeven, zodat ze ook schreeuwtelijk

[0:39:42] beantwoord worden. Dus dan doen we even één rondje nog. Mevrouw Posma. Dank. We gaan op de Noordzee

[0:39:47] ook veel energie neerleggen, dus dat wordt hartstikke mooi. Er gaan veel mooie nieuwe dingen

[0:39:52] Daarvoor hebben we ook vaak een hybride interconnector nodig,

[0:39:56] en die zag ik niet terugkomen in de wet,

[0:39:58] of althans wie de verantwoordelijkheid heeft om hem neer te leggen

[0:40:01] en hoe we dat juridisch kunnen borgen.

[0:40:03] Dus mijn vraag is, wat is de achtergrond daarachter

[0:40:07] en is het nodig om hem er wel in?

[0:40:09] Meneer Vermeer?

[0:40:11] Ja, dank u wel.

[0:40:12] Datadelen is ook een belangrijk aspect.

[0:40:16] De slimme meters en goede, slimme programma's

[0:40:20] kunnen we nu al zien welk apparaat welk verbruik heeft in huis, maar gaat dit soort informatie

[0:40:27] straks, kan dat ook beter gedeeld worden zodat ook de netbeheerder beter kan zien wat het

[0:40:34] gebruikspatroon van complete wijken etcetera is, want dat is op dit moment niet mogelijk

[0:40:39] begrijp ik.

[0:40:42] Alleen een verduidelijkingsvraag opzicht van het energiedelen, ik had iets duidelijker

[0:40:46] moeten zijn, het gaat mij om energiedelen tussen bedrijven, dus energy hubs die je nu overal

[0:40:50] ziet ontstaan, waarbij een aantal bedrijven één contract aangaan, maar vragen om een

[0:40:58] haakje in deze wet om dat goed te kunnen regelen.

[0:41:00] Of u daar iets meer over kan zeggen.

[0:41:02] Mevrouw Kreuden, de verduidelijking van uw eerste vraag en uw tweede vraag.

[0:41:04] Ja, de verduidelijking van de eerste vraag.

[0:41:06] ACM, of het Raad van State heeft aangegeven dat de oude vangnetregelering vervangen zou

[0:41:13] kunnen worden met de mogelijkheid om tarieven te maximeren voor kwetsbare afnemers.

[0:41:20] Daar was in eerste instantie de reactie dat dat juridisch in Europees moeilijk lag.

[0:41:25] Klopt het dat daar Europees juridisch nu niet meer een belemmering zit?

[0:41:29] En mijn tweede vraag gaat over het handtoezicht houden op de investeringsplannen van de netbeheerders.

[0:41:36] Dus in hoeverre is deze wet een mogelijk kader waarbinnen dat toezicht wordt geregeld?

[0:41:45] Dus op welke gronden wordt er toezicht gehouden op de investeringsplannen van netbeerders?

[0:41:52] Mevrouw Koekenhoek.

[0:41:54] Ik hoop dat ik mijn vraag goed formuleer.

[0:41:57] Ik ben heel erg geïnteresseerd tussen de wisselwerking tussen wat er op Europees terecht nog aan zit te komen,

[0:42:02] waar er onzekerheden zitten, en deze wet.

[0:42:04] Dus misschien zou ik hem open formuleren.

[0:42:06] Zou u daar iets meer op in willen gaan?

[0:42:07] Ook een beetje wat de verwachting is in de zin van

[0:42:10] de zaken die nog eraan moeten komen.

[0:42:13] Eventuele wijzigingen.

[0:42:14] En in wat voor worst case scenario's

[0:42:16] of best case scenario's we dan

[0:42:18] kunnen komen met die energiewet.

[0:42:20] Stel hem een beetje open.

[0:42:22] Meneer Gemwis, met uw ene vraag.

[0:42:24] Ja, dank u voorzitter.

[0:42:27] Ja, ik ben wel benieuwd.

[0:42:27] Deze wet heeft als doel

[0:42:30] om een goed fundament voor de energietransitie te leggen.

[0:42:32] En eigenlijk, wetgeving loopt per definitie achter een transitie aan.

[0:42:37] En jullie hebben al iets gezegd over, nou ja, we gaan dus jaarlijks actualiseren

[0:42:41] als het nodig is, om snel in te kunnen spelen op wat er nodig is.

[0:42:44] Maar wat vinden jullie nu zelf het spannendste onderdeel van deze wet?

[0:42:47] Wat eigenlijk nodig is volgens jullie om de energietransitie mogelijk te maken

[0:42:53] of weer vaart te geven, maar wat toch nog niet helemaal is uitgetrild.

[0:42:57] En dat toch nog best wel een spannende keuze is.

[0:43:00] Waar zit de spanning?

[0:43:01] Ook vanuit de perspectie dat het voor ons als politici best wel ingewikkeld is om in korte tijd goed grepen te krijgen op deze hele onbelangrijke wet.

[0:43:10] Dank meneer Grimwis. En dan nog één vraag vanuit mijn kant.

[0:43:13] Dat gaat over de positie van de ACM die u ook benoemd hierin.

[0:43:18] We hebben nu best wel discussie ook in de kamer over de nettarieven, de impact daarvan op huishoudens, het gelijke speelval met bedrijven.

[0:43:23] We hebben de volume correctie regeling die recent is afgeschaft.

[0:43:25] In hoeverre wordt ook in deze wet gesproken over de nettarieven, de bepaling daarvan en

[0:43:32] ook wat dan de invloed nog van een overheid of de politiek daarop is, want het zijn best

[0:43:35] wel ingrijpende keuzes.

[0:43:40] Dank u wel.

[0:43:41] Ik denk dat ik het woord aan de vet geef voor de eerste vraag van mevrouw Pospa.

[0:43:45] Ja, dank u wel.

[0:43:46] Dat is een hele goede vraag, want bij zo'n hybride interconnect hebben we dus een connectie

[0:43:50] met een ander land en met de windpak op zee en daar zien we echt voor de toekomst een

[0:43:53] ontzettend belangrijke ontwikkeling.

[0:43:56] Het lastige voor ons is dat we heel terughoudend zijn om u steeds notus van wijzigingen te sturen,

[0:44:00] want dan blijven we bezig.

[0:44:02] We hebben één grote notus van wijziging gestuurd.

[0:44:05] Het juridisch regime voor zo'n hybride interconnect was niet af, want dat is een ingewikkelde vraag.

[0:44:10] Het gaat ook over landsgrenzen heen, dus dat is lastig.

[0:44:13] Het is nu wel af.

[0:44:17] Als u dat op prijs stelt, kunnen we dat in een notus van wijziging nog sturen voordat

[0:44:22] het in het WGO behandeld wordt.

[0:44:25] Als dat niet op de zware stuit is, dan doen we dat, want inhoudelijk zou dat...

[0:44:29] Ja, oké, dan doen we dat. Dan zeggen we dat ook toe bij deze.

[0:44:34] Ja, dank.

[0:44:36] De tweede vraag kan ik ook meteen pakken over de slimme meters.

[0:44:39] Kan het beter gedeeld worden? Ja, dat klopt.

[0:44:41] Dat is nou net zo ontzettend fijn aan deze wet.

[0:44:43] Die biedt de hele juridische basis voor datadelen.

[0:44:47] Dat we helemaal doortimmerd hebben.

[0:44:49] Hoe deel je data? Hoe doe je dat veilig?

[0:44:51] Hoe vraag je toestemming? Hoe zorg je?

[0:44:53] Hoe is dat allemaal geregeld?

[0:44:54] En dat maakt echt veel meer datadelen mogelijk en dus een veel slimmer net in de toekomst mogelijk.

[0:44:59] En dus kunnen we ook beter inspelen op netcongrestie.

[0:45:03] Misschien dat we dan weer tegen nieuwe problemen aanlopen die misschien iets vragen van of de wet of de lage regelgeving.

[0:45:08] Maar dit hele systeem staat dan al.

[0:45:10] En dan is het makkelijk om te zeggen we willen dit aspect nog aanvullen of iets dergelijks.

[0:45:14] Terwijl nu werken we met een systeem waar de gegevensuitwisseling niet zozeer een wettelijke baas heeft,

[0:45:20] maar in een code van de ACM staat en allerlei aspecten niet op wettelijk niveau geregeld zijn.

[0:45:24] Dat is ontzettend lastig, dus deze wet biedt echt een enorme verbetering

[0:45:27] op het gebied van data.

[0:45:30] En als er in de toekomst meer nodig is, hebben we nu een heel stelsel

[0:45:32] wat gereed staat om wijzigingen in de toekomst te verwerken.

[0:45:37] Zal ik ook de Hubs pakken?

[0:45:40] Ja, dus voor de Hubs

[0:45:44] kunnen we desgewenst ook nog toelichten

[0:45:46] als we de voorbeelden van cable pooling sturen,

[0:45:50] want er zijn ook mogelijkheden om een ander soort contract af te sluiten,

[0:45:56] bijvoorbeeld een meer flexibel contract met de netbeheerder.

[0:45:59] Nu gaan we altijd uit van het maximum en daar zijn allemaal mogelijkheden voor.

[0:46:03] Dat is een bevoegdheid van de ACM, want dat gaat over de aansluitvoorwaarden.

[0:46:07] De ACM is daar ontzettend voortvarend mee bezig.

[0:46:10] Daar zijn we echt heel erg blij mee.

[0:46:11] Pakt ook heel veel input vanuit de praktijk op.

[0:46:13] En we zien dan ook steeds dat het ACM ontwikkelt een methode.

[0:46:18] Dan wordt het in de praktijk uitgerold en dan lopen we tegen problemen aan.

[0:46:21] En dan gaat de ACM de code weer verfijnen.

[0:46:23] Dus dat werkt ontzettend goed.

[0:46:24] Als u wilt, kunnen we daar ook nog wat voorbeelden van noemen als we over capable pooling sturen.

[0:46:29] Ja, dan doen we dat.

[0:46:36] De vraag van mevrouw Kröger over kwetsbare afnemers.

[0:46:39] Er zitten twee kanten aan.

[0:46:41] Eén is de definitie van kwetsbare afnemers.

[0:46:42] Daar doen we natuurlijk iets op.

[0:46:44] In de noten van wijziging is in de Energiewet een algemene definitie van het begrip kwetsbare afnemer opgenomen.

[0:46:49] Dat is in die zin een verandering ten opzichte van eind vorig jaar.

[0:46:52] En de andere kant van uw vraag interpreteerde ik een beetje wat wij ook

[0:46:54] wel sociaal tarief zijn gaan noemen in de beleidsdiscussie,

[0:46:57] een apart tarief voor kwetsbare afnemers.

[0:47:00] Refereerde u daar aan?

[0:47:01] Frank Geuk.

[0:47:02] Ik refereerde aan het advies van de Raad van Staten, die zei de vangnetregelering

[0:47:06] zou vervangen kunnen worden met de mogelijkheid van tariefmaximering

[0:47:11] gericht op kwetsbare verbruikers.

[0:47:13] Daar is eerder op gekomen dat dat niet mocht van Europese regelgeving.

[0:47:16] Mijn vraag is, met de uitspraak die gekomen is en jullie aangeven dat je dus wel kan gaan handhaven op een

[0:47:23] redelijk tarief, zou dit dan ook mogelijk zijn?

[0:47:26] Ligt er nog een juridisch Europees obstakel?

[0:47:28] Dat was mijn vraag.

[0:47:29] Hier is het zo dat de richtlijn neemt nog steeds vrije prijsvorming door leveranciers als uitgangspunt

[0:47:34] en stelt dus dat bescherming van kwetsbare afnemers bij voorkeur wordt vormgegeven door sociaal beleid.

[0:47:39] En dan kom je in de discussie terecht waar we ook in het kader van de prijssteunmaatregelen in zaten,

[0:47:43] van op welke manier kan je dat het meest gericht doen?

[0:47:45] Voor deze winter heeft het kabinet gekozen om dat tijdelijk noodfonds energie voor te zetten.

[0:47:50] Een andere variant die daartoe nu ook is besproken, is het aparte tarief voor kwetsbare afnemers.

[0:47:54] Dat bleek niet uitvoerbaar.

[0:48:01] Dan Yvette over de investeringsplannen van netbeheerders en het toezicht.

[0:48:07] Dat klopt. Het toezicht daarop ligt ook bij de ACM, maar deze wet geeft daar echt een goede basis

[0:48:12] voor dat de ACM dit gaat controleren.

[0:48:14] Dat doen ze op zich nu ook al, dus dat is fijn.

[0:48:18] Zijn de investeringen noodzakelijk? Zijn ze proportioneel?

[0:48:20] Maar ook wordt er genoeg geïnvesteerd om aan het probleem van netcongressie te voldoen?

[0:48:25] Dat is helaas geen panacee, geen oplossing voor alles, want vaak zal de conclusie zijn

[0:48:30] ja, er is meer behoefte aan infrastructuur dan in de korte termijn kan worden aangelegd.

[0:48:34] Dat kan nog de ACM met één toverstok oplossen.

[0:48:38] Maar de ACM gaat wel echt in de diepte bij de toets van die investeringsplannen.

[0:48:42] En dat komt ook in de wet te staan.

[0:48:45] Wat het ministerie toetst is de prioritering van de investeringsplannen, waar u vorig jaar

[0:48:52] ook nog een brief over gehad heeft, over de prioritering en ook hoe we de provinciale mix

[0:48:57] en dergelijke daarin meenemen.

[0:49:00] Dankjewel.

[0:49:01] En wil jij ook iets zeggen over de wisselwerking tussen de EU-regelgeving en deze wet?

[0:49:07] Ja, daar zijn we eigenlijk wel optimistisch over, want kijk, er blijft natuurlijk een

[0:49:11] nieuwe wet en regelgeving vanuit Europa komen en er blijven nieuwe behoeftes vanuit onze

[0:49:15] nationale praktijk komen.

[0:49:16] Maar we denken echt dat we met deze wet, we hebben al zoveel mogelijk geanticipeerd op wat vanuit Brussel aankomt.

[0:49:23] En we denken ook dat we met de structuur en de definities hier echt een stevige basis hebben om zaken te verwerken.

[0:49:29] En wij hebben ook niet de illusie dat het mogelijk is dat het ooit af is.

[0:49:33] Dat we ooit een wet hebben en zeggen nou nu is alles verwerkt en de komende vijftig jaar verandert er niks meer aan.

[0:49:38] Dit blijft een voortdurend dynamisch proces.

[0:49:41] Maar we werken heel nauw samen om vooruit te kijken naar wat vanuit Brussel komt en daarop te anticiperen.

[0:49:46] en te zorgen dat dat ofwel al in deze wet zit, als dat kan.

[0:49:51] Soms vraagt dat natuurlijk meer uitwerking, zoals met andere vormen van energiedelen.

[0:49:55] Maar dan biedt deze wet wel de basis en de haakjes en de rollenverdeling om daar makkelijk

[0:49:59] een wet op te maken.

[0:50:01] Dat is heel fijn, want over deze wet hebben we vrij lang gedaan.

[0:50:04] We hopen wel dat die volgende wetten gewoon ook echt sneller gaan, omdat deze hele basis

[0:50:08] er al ligt.

[0:50:11] Dan de vraag van de heer Geenhoek, wat is het spannendste op dit moment, maar misschien wel beknopt?

[0:50:18] Ja, wat is er niet uitgetreld in deze wet?

[0:50:20] Alles wat in deze wet staat, is uitgetreld.

[0:50:22] Daarom is hij nu af.

[0:50:25] Dus in die zin is deze wet hier goed doorvroegd over nagedacht.

[0:50:28] We hebben hier ook vijf jaar contact over gehad met alle stekels en alle uitvoeringsinstanties,

[0:50:33] soms zelfs wekelijks over de wet, en dat vijf jaar lang.

[0:50:36] Dus daar durf ik wel met een gerust hart te zeggen dat er goed over nagedacht is.

[0:50:41] Dan de vraag van de heer Erkens over de ACM-tariefregulering.

[0:50:48] Dat is dus exclusief aan de ACM op basis van de uitspraak van het Hof van Justitie dat de

[0:50:55] onafhankelijke energieautoriteit exclusief bevoegd is op het gebied van nettarieven.

[0:51:01] We sturen wel in het tweede kwartaal een brief over nettarieven, wat daar speelt.

[0:51:05] We doen dat natuurlijk ook ter vergelijking met andere landen.

[0:51:07] We hebben ook wel regelmatig gesprek met de ACM, maar voor de ACM zijn wij één van de stakeholders.

[0:51:15] Zij krijgen ook signalen uit het veld, ze praten hier ook met het veld vaak over,

[0:51:18] maar het is wel echt aan de ACM om hier onafhankelijk over te beslissen.

[0:51:27] Dank. Ik kijk nog rond of sommige vragen niet volledig beantwoord zijn of mensen een verduidelijkere vraag hebben over hun andere vragen.

[0:51:33] Maar geen nieuwe vragen. Mevrouw Posma?

[0:51:36] Als ik mag, nog even over die voorhang en de ANVB's.

[0:51:46] Sommige dingen kunnen ook per brief af, begreep ik.

[0:51:48] Ik zou heel graag een overzicht willen hebben van de ANVB's die hierbij betrokken zijn.

[0:51:52] Of die allemaal via de voorhang ook gaan.

[0:51:55] En mijn andere is welke onderliggende regelgeving gaat straks in de ministeriële regeling.

[0:52:03] Daar wil ik graag ook een overzicht van.

[0:52:04] Kunnen we deze wel misschien een schriftstelling...

[0:52:06] Ja, dat zei ik net. Ja, die mag per brief.

[0:52:08] Dus als ik daar een overzicht kan hebben van welk uit de aantal ministeriële regelingen dat hier vooruit kan vloeien

[0:52:15] en welke dat zijn, het zelfde grens van ANVB, welke en de voorvolgen.

[0:52:22] Ik ga heel kort...

[0:52:23] Oké, misschien voordat mevrouw Kreuger het woord krijgt, want ik zie nu iedereen weer.

[0:52:26] We hebben nog vijf minuten.

[0:52:27] Ik heb met de Griffey, ik stel even vervolgproces eerst voor

[0:52:30] en dan kunnen we beslissen of u nog een verduidelijkende vraag heeft op een van de discussies van net.

[0:52:35] Vandaag sturen wij een e-mail uit vanuit de commissie, waarin we inventariseren welke

[0:52:40] vragen u allemaal heeft.

[0:52:42] De Griffie zal dan samen met het ministerie u kunnen wijzen naar waar het antwoord staat

[0:52:48] of nog van uw origineel antwoord voorzien.

[0:52:50] Het is ontzettend veel tekst wat we hebben met elkaar.

[0:52:53] Ik had even gekeken, de wet zelf is 124 pagina's, de memorie van toelichting 477 pagina's en

[0:52:59] de noten naar aanleiding van het verslag 163 pagina's.

[0:53:01] Dus ik kan me zomaar voorstellen dat de vragen die we hebben wel ergens beantwoord staan,

[0:53:06] maar de Griffie is zo vriendelijk geweest om samen met het ministerie dan ons ook te verwijzen

[0:53:10] naar die antwoorden en ook overzichtelijk te kunnen krijgen.

[0:53:12] Dus we zullen vandaag per e-mail procedure dat ook openstellen.

[0:53:16] U kunt dan al uw vragen nog kwijt en dan kunnen we zorgen dat ze ook op tijd beantwoord worden,

[0:53:19] of dat u verwezen wordt naar de pagina waar het staat.

[0:53:23] Dat proces gaan we volgen.

[0:53:24] Dan kijk ik nog heel even naar meneer, sorry, een soort feitelijke vragenronde nog.

[0:53:30] En het kan dan ook gewoon zijn dat u verwezen wordt naar de eerdere beantwoording van vragen,

[0:53:33] want het zal, een groot deel zal vast en zeker ergens staan,

[0:53:36] maar door de bomen zie je soms het bos ook niet meer in het geval van deze complexe wet.

[0:53:40] Mevrouw Kreuken, u dan een verduidelijkende vraag en dan kijk ik naar meneer Vermeer en meneer Grimmus.

[0:53:45] Ja, toch op die vangnetregulering, want kijk mevrouw, ik snap dat er een keuze is gemaakt.

[0:53:52] Mijn vraag is of er juridisch de Raad van State zegt, gewoon heel helder,

[0:53:57] een op kwetsbare afnemers toegespitste vorm van vangnetregulering lijkt echter wel mogelijk

[0:54:02] binnen de hiervoor geschetste kaders van de richtlijn.

[0:54:05] Dus dat is een juridische weging.

[0:54:09] Wat is nou...

[0:54:11] Is er nou een juridisch obstakel of is er gewoon een andere keuze gemaakt?

[0:54:14] En dat is dan een politiek debat en dat gaan we lekker met de minister hebben.

[0:54:17] Het laatste.

[0:54:18] Dus het is gewoon dat...

[0:54:19] We hebben het ook uitgezocht in het kader van de prijssteunmaatregelen.

[0:54:22] Dus ook in die zin was het toen juridisch wellicht mogelijk,

[0:54:26] maar het was niet uitvoerbaar.

[0:54:27] En daarom is dat toen niet voor gekozen.

[0:54:29] Maar juridisch is er dus geen blokkade, is het antwoord.

[0:54:32] Het is dus een keuze geweest op basis van uitvoering.

[0:54:33] Nee, maar dat ging over het sociaal tarief.

[0:54:35] En dit gaat over het maximeren van tarieven.

[0:54:37] Dat is natuurlijk iets anders.

[0:54:40] Had het over een speciaal tarief voor kwetsbare afnemers?

[0:54:42] Ik had het over de vangnetregulering.

[0:54:45] Wat het verzoek was over het maximeren van tarieven.

[0:54:49] Zoals hij stond in de vangnetregulering.

[0:54:51] Die mogelijkheid dat het ACM, of dat de Raad van State zegt,

[0:54:55] dat dat mogelijk was onder de richtlijnen.

[0:55:01] Nou, die regel voel je aan.

[0:55:02] maar voor het bij het maximum. Het stellen van een maximumtarief is niet mogelijk binnen het juridisch kader.

[0:55:08] Is het mogelijk om dan schriftelijk misschien wat uitverbreider op terug te komen?

[0:55:11] Ik denk dat dat de handigste route gaat zijn in dit geval.

[0:55:14] Dan de heer Van Meerkort en de heer Grimwiskort.

[0:55:17] Ja, even naar aanleiding van de vraag van mevrouw Posma over die voorhang en zo.

[0:55:22] Ik zou graag willen weten daarbij die beantwoording wat er in de wet over opgenomen is

[0:55:27] waar de minister zich aan moet houden.

[0:55:33] Ik wil gewoon even weten wat er in de wet al vastgelegd is, wat er via voorrang moet en wat niet.

[0:55:40] Want hij blijft mij een beetje zweven tussen wat we gaan doen en wat er moet.

[0:55:47] Maar dat hoeft niet nu beantwoord te worden, dat mag ook schriftelijk.

[0:55:51] Deze keer krijgt u de hele ANVB te zien.

[0:55:53] Als er later nog aanpassingen zijn, dan hangt het inderdaad van af.

[0:55:58] En daar bedoelen wij op.

[0:55:59] Dat overzicht van wat in de toekomst automatisch bij voorhang gaat en wat niet gaat.

[0:56:03] Dus als dat in een lijstje kan komen...

[0:56:04] En als dat wettelijk geborgd is, dat dat gebeurt.

[0:56:08] Dus wat of niet in de wet staat.

[0:56:10] Wat met voorgang automatisch gaat.

[0:56:11] Dan de heer Grimmers heel kort.

[0:56:13] Het antwoord op de vraag van u, voorzitter.

[0:56:16] In uw rol als lid van de VVD.

[0:56:18] Namelijk over de nettarieven.

[0:56:20] Ik zou heel graag in de wet

[0:56:21] het kostenveroorzakingsbeginsel vastleggen.

[0:56:24] Maar dat antwoord stelt me niet gerust.

[0:56:26] Namelijk, het is een bevoegdheid van de ACM.

[0:56:29] Welke ruimte hebben wij

[0:56:31] als Kamer,

[0:56:31] als medewetgever om zo'n beginsel dan wel in de wet vast te leggen, of verhoudt zich dat niet

[0:56:38] tot de uitspraak van het Hof? Ja, misschien dan omdat het een lange discussie kan zijn. Ik heb

[0:56:43] wel behoefte om daar schriftelijk ook wat meer informatie over te krijgen, om er wel mee

[0:56:46] worstelen. Sommige zaken zijn best wel ingrijpend politiek. In andere landen, misschien de vergelijking

[0:56:51] kan ook gemaakt worden met buurlanden, hoe dat daar geborgd is. Ja, als dat dan kan toegelicht

[0:56:56] worden, hebben wij ook misschien wat meer een feitelijke basis om het debat ook goed te voeren.

[0:57:02] Dan dank ik alle leden voor hun enthousiaste vragen inbrengen en volgens mij alleen maar

[0:57:07] de behoefte om verder aan de slag te gaan hiermee.

[0:57:09] Ik dank iedereen van het ministerie voor de toelichting en we gaan inderdaad ook schriftelijk

[0:57:14] nog een en ander ontvangen zodat we deze wet zorgvuldig kunnen behandelen.

[0:57:17] Ik dank iedereen die in de zaal aanwezig is en online heeft meegekeken en bij deze sluit

[0:57:20] ik de vergadering.

[0:57:21] Dank.