Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Vaccinatiegraad

[0:00:00] Ik wil informeren dat als het gaat om een technische briefing, de afgevaardigden worden

[0:00:03] uitgekozen door het ministerie van VWS.

[0:00:05] Ik denk dat dat wel goed is als we dat helder hebben.

[0:00:09] Maar dit zijn uiteraard natuurlijk ook de mensen die er het meest verstand van hebben bij het RIVM.

[0:00:13] Ik heet van harte welkom mevrouw Bikken namens de ChristenUnie, mevrouw Slag Tegelman namens

[0:00:17] GroenLinks PvdA, mevrouw Paulusma namens D66, de heer Krul namens het CDA, mevrouw Danielle Jansen

[0:00:24] namens NEC, mevrouw Thielen namens de VVD en meneer Diederik van Dijk namens de SGP.

[0:00:28] Mijn naam is Fleur Agema, ik ben de tijdelijk voorzitter van de commissie VWS en vertegenwoordig de PVV.

[0:00:35] Ik heb gehoord dat de presentatie vrij lang is en dat wij de tijd hebben tot tien over.

[0:00:42] Tien over tien.

[0:00:43] Tien over tien.

[0:00:44] Uiterlijk.

[0:00:45] De heer Klaassen namens de PVV schuift ook nog aan.

[0:00:49] Dus ik stel voor dat we voortvarend van start gaan en dan hebben we misschien daarna nog tijd voor een vragenroom.

[0:00:54] Ik geef het woord aan de heer Van Dissel.

[0:00:56] Dank u wel mevrouw de voorzitter.

[0:00:58] Ik wilde een aantal aspecten laten zien over vaccins.

[0:01:03] Even wat achtergrond.

[0:01:05] Uiteraard de informatie hoe we tot de keuze komen,

[0:01:08] hoe de verschillende surveillanceapparaten zijn ingericht in Nederland.

[0:01:14] En vervolgens nog wat over het draagvlak in Nederland

[0:01:16] en de vaccinatiegraden uiteraard.

[0:01:20] Dus waarom geven we überhaupt vaccins?

[0:01:24] Vaak is het zo dat natuurlijke infectie leidt tot geheugen.

[0:01:31] Immunologisch geheugen helpt bij een tweede expositie aan hetzelfde virus of bacterie.

[0:01:39] Dat levert immuniteit op, maar gaat uiteraard gepaard met de risico's,

[0:01:46] en soms ernstig, van de initiële infectie.

[0:01:50] Vaccinatie is niks anders dan dat je die risico's van de initiële infectie hoopt te omzeilen

[0:01:57] door iemand over het algemeen onderdelen van de verwekker of een levend verswakte verwekker aan te bieden

[0:02:05] die geen ziekteverschijnselen geeft, maar wel dezelfde geheugen van het afweerapparaat oproept

[0:02:12] om te zorgen dat je bij een natuurlijke blootstelling niet ernstig ziek wordt.

[0:02:16] Dus met andere woorden, bij een initiële natuurlijke infectie heb je de risico's van de infectie,

[0:02:22] bij een vaccinatie heb je dezelfde immunologisch geheugen die je beschermt tegen herinfectie

[0:02:28] zonder de risico's van de primaire infectie.

[0:02:32] Uiteraard is het zo dat vaccins die in vele samenstellingen et cetera komen, dat die net

[0:02:40] als geneesmiddelen bijwerkingen kunnen hebben.

[0:02:42] Dus uiteindelijk gaat het altijd om een afweging, een balans

[0:02:46] tussen wat zijn de potentiële risico's van een natuurlijke blootstelling

[0:02:50] versus wat zijn de eventuele bijwerkingen die meespelen bij vaccinatie.

[0:02:56] En daar moet een keuze in worden gemaakt.

[0:02:59] En zoals ik straks zal laten zien,

[0:03:01] is dat iets wat bij de Gezondheidsraad ligt in Nederland.

[0:03:06] Dan even als voorbeeld mazelen, want dat speelt ook nu weer.

[0:03:09] Dus ik dacht, laat ik dat even als voorbeeld noemen.

[0:03:11] Het is een virusziekte, leidt tot koorts, leidt tot hoest,

[0:03:15] maar ook de bekende huiduitslag.

[0:03:18] En mazelen is een virus wat zich vermeerdert in afweercellen.

[0:03:22] En dat heeft een belangrijke consequentie.

[0:03:24] Mazelen repliceert in juist die geheugenafweercellen

[0:03:28] die je opbouwt naar natuurlijke infectie of andere vaccinaties.

[0:03:32] En dat betekent dat als ziektebeeld

[0:03:34] het een maanden, zo niet jarenlang onderdrukking van de afweer geeft.

[0:03:38] Dat betekent dat mazelen niet alleen leidt tot het initiële ziektebeeld, maar ook een

[0:03:45] verhoogde kans op bijvoorbeeld oren- en longontsteking, dat is ook wat we hebben gezien tijdens de

[0:03:50] verschillende uitbraken.

[0:03:51] Dat zijn dan bacteriële infecties, dus een virus maak je dan gevoeliger voor bacteriële infecties.

[0:03:57] Die moeten uiteraard met antibiotica worden behandeld.

[0:03:59] Ten slotte heb je ook nog zeldzaam bij mazelen een hersenontsteking.

[0:04:05] De sterfte van mazelen concentreert zich in ontwikkelingslanden waar allerlei ondervoeding,

[0:04:12] maar ook natuurlijk het ontberen van antibiotica maakt dat het ernstiger verloopt.

[0:04:17] Mazelen is zeer besmettelijk.

[0:04:18] Elke persoon met mazelen in een, wat wij dan noemen, maagdelijke omgeving, dus personen

[0:04:24] die mazelen niet eerder gezien hebben en niet zijn gevaccineerd, leidt tot ongeveer 20 nieuwe

[0:04:30] besmettingen.

[0:04:31] Die incubatieperiode, de tijd tussen het ene en het andere geval, is ergens tussen de 10 en 14 dagen.

[0:04:38] Die besmettelijkheid begint al voordat de uitslag er is.

[0:04:41] Dat betekent dat het ook heel moeilijk is om het dan te beperken, want iemand kan mazelen overdragen,

[0:04:47] zoals een aantal dagen, zonder dat je dat aan de persoon kan zien.

[0:04:51] Tegen mazelen, omdat het een ernstige ziekte is, maar vooral ook tegen complicaties door de remming

[0:04:57] van de afweer, hebben we een goed vaccin.

[0:04:59] Als we dat één keer geven, beschermt dat zo'n 95 procent van de mensen die het gekregen hebben.

[0:05:05] Als het twee keer wordt gegeven, zoals in het Nederlands vaccinatieprogramma op veertien maanden en op negen jaar,

[0:05:11] dat wordt binnenkort wat naar beneden gehaald, levert zo'n 99 procent bescherming op.

[0:05:17] En dan beschermt het voor de duidelijkheid tegen uiteraard natuurlijke blootstelling aan het mazelenvirus.

[0:05:25] Nou, we komen op mazelen zo nog terug.

[0:05:29] Maassel is slechts één voorbeeld.

[0:05:30] Er zijn vele andere vaccins en hier een samenvattend plaatje om te laten zien dat die vaccinaties

[0:05:37] inderdaad ook ziekte voorkomen.

[0:05:39] En omdat ze ziekte voorkomen, voorkomen ze ook de complicaties van ziekte.

[0:05:43] Ik neem u even mee met dit plaatje.

[0:05:46] Als u naar de rechterzijde kijkt, dus de uitvergrote grafiek, dan ziet u voor alle Amerikaanse

[0:05:53] staten en een aantal steden apart onder elkaar ziet u weergegeven de periode voor het vaccin

[0:06:01] en na het vaccin en de introductie van het vaccin viel in Amerika, want dit zijn getallen uit

[0:06:06] Amerika, bij de rode streep. Dan ziet u voordat het vaccin werd geïntroduceerd

[0:06:14] veel mazelenactiviteit weergegeven met die kleurtjes en u ziet aan de rechterzijde

[0:06:18] de indicatie van de kleuren.

[0:06:20] En u ziet dat eigenlijk heel kort na introductie van het vaccin

[0:06:24] de kleur diep blauw wordt.

[0:06:26] Dat betekent dat mazelen gewoon niet meer voorkomt.

[0:06:28] U ziet ook daarboven weer gegeven,

[0:06:31] in de grafiek met al die kleine pietjes,

[0:06:34] dat zijn de verschillende mazelenuitbraken in Amerika.

[0:06:37] Dan wordt het vaccin geïntroduceerd en u ziet

[0:06:39] dat daarna eigenlijk die mazelenactiviteit helemaal weg is.

[0:06:42] Nou, dat zullen we even mazelen als voorbeeld.

[0:06:45] Aan de linkerzijde ziet u voor verschillende andere ziektebeelden,

[0:06:49] van polio tot lifterie tot kinkoest en dergelijke,

[0:06:53] aangegeven dat je eigenlijk hetzelfde beeld krijgt

[0:06:56] na introductie van de vaccins.

[0:06:58] Neemt de ziekteactiviteit geweldig af, gaat het soms bijna helemaal naar nul toe.

[0:07:04] In Nederland is het Rijksvaccinatieprogramma begonnen in 51,

[0:07:09] soms wordt het ook aan 57 gekoppeld,

[0:07:11] omdat het toen landelijk voor polio werd geïntroduceerd.

[0:07:17] Nou, er zijn berekeningen opgedaan, die kunt u terugvinden

[0:07:19] in de referenties die ik daar heb gegeven,

[0:07:22] dat zo grofweg tussen de 9.000 en 10.000 lezers van kinderen

[0:07:27] zijn gered door het vaccinatieprogramma.

[0:07:31] Dus dat is de opbrengst.

[0:07:33] Maar ik wil wel benadrukken, het gaat niet alleen om al of niet overlijden.

[0:07:38] Er wordt natuurlijk bij polio juist ook een heleboel, wat wij dan morbiditeit noemen,

[0:07:44] voorkomen.

[0:07:44] Met andere woorden, complicaties in de zin van verlammingen, die natuurlijk het hele

[0:07:49] leven lang ernstig invloed hebben op de personen.

[0:07:54] Het vaccinatieprogramma zit u hier weergegeven.

[0:07:56] Ik ga het niet allemaal benoemen, maar u weet dat de meeste vaccins in het eerste 1,5 levensjaar

[0:08:03] worden gegeven, maar dat er vervolgens nog een aantal vaccinaties, zoals tot en met het

[0:08:08] veertiende jaar, zijn.

[0:08:10] Ik zal straks laten zien dat dat zich uitstrekt tot de oudere leeftijd.

[0:08:16] Het Rijksvaccinatieprogramma SEC loopt tot 18 jaar.

[0:08:20] Iedereen die geen vaccins heeft gehad, kan ook zonder kosten tot het achttiende jaar die

[0:08:25] alsnog laten geven bij de instanties.

[0:08:29] Dat is wat onder het Rijksvaccinatieprogramma wordt verstaan.

[0:08:32] En we hebben natuurlijk recent het rotavirus afgelopen januari erbij gekregen.

[0:08:39] Dan even waarom we vaccineren.

[0:08:43] Want voor de duidelijkheid, dat is per vaccin verschil dat.

[0:08:47] We kennen natuurlijk allemaal het mazelen,

[0:08:49] maar ik wil u toch even meevoeren naar een aantal redenen

[0:08:52] waarom je je zou vaccineren.

[0:08:54] Allereerst is daar natuurlijk de persoonlijke bescherming.

[0:08:57] Dat is vaak levenslang, maar niet altijd.

[0:08:59] Soms wil je alleen maar in een kwetsbare periode vaccineren.

[0:09:03] Een voorbeeld is bijvoorbeeld tetanus.

[0:09:05] Daar kunt u zich tegen vaccineren.

[0:09:07] Nou, dan is de kans dat u tetanus krijgt buitengewoon klein.

[0:09:10] Maar als u zich vaccineert, heeft het geen enkele invloed

[0:09:15] op of uw buurman of iemand anders in de stad tetanus krijgt.

[0:09:19] Dat is gewoon echt, bij wijze van spreken, persoonlijke bescherming.

[0:09:24] Veel andere vaccins hebben naast de persoonlijke bescherming

[0:09:27] ook ofwel maatschappelijk ofwel binnen het gezin

[0:09:30] ofwel vanuit de werkgever nog, in feite.

[0:09:33] Er zijn vaccins die bijvoorbeeld leiden tot groepsimmuniteit.

[0:09:38] Nou, mazelen is daar natuurlijk een voorbeeld van.

[0:09:40] Dat betekent dat kinderen die niet kunnen worden gevaccineerd,

[0:09:44] bijvoorbeeld omwille van onderliggende medische condities,

[0:09:47] dat die beschermd worden

[0:09:49] als een hoog aantal van hun groepsgenoten wel wordt gevaccineerd.

[0:09:54] Dat is een belangrijke reden om groepsimmuniteit na te streven.

[0:09:59] Soms is het ook zo dat we met vaccinatie op bepaalde leeftijd proberen

[0:10:04] om bijvoorbeeld keeldragerschap van bepaalde bacteriën tegen te gaan.

[0:10:08] Het voorbeeld is meneer Gokokken-infectie.

[0:10:10] Dat geven we rond het veertiende, zag u net.

[0:10:13] Dat is de groep van pubers die met name die menwee in de keel draagt

[0:10:18] als je hen vaccineert, en dat zien we ook.

[0:10:20] Dan zie je ook dat de verspreiding vanuit hen

[0:10:23] naar bijvoorbeeld opa en oma afneemt en zet het te vaccineren, zien we dus ook de incidentie

[0:10:30] in die oudere leeftijdsgroepen dalen, ook al worden die niet gevaccineerd.

[0:10:33] Dus dan ga je inwezen voor een eliminatie van het reservoir in de bevolking en daar profiteert

[0:10:39] dan de hele overige bevolking van.

[0:10:44] Daarnaast hebben we natuurlijk voorbeelden van ringvaccinatie, vroeger klassiek bij pokken.

[0:10:49] Nou, dat doen we natuurlijk niet meer, maar recent hadden we natuurlijk het voorbeeld van de

[0:10:54] monkeypox, waar we het pokkenvaccin voor gebruikt hebben om ringvaccinatie te geven

[0:10:59] om verdere verspreiding te voorkomen.

[0:11:02] Dat zijn allemaal vaccinaties waarbij persoonlijke bescherming wordt gecombineerd

[0:11:06] met een extra effect naar de maatschappij toe.

[0:11:10] En dat kan dus door groepsimmuniteit, door eliminatie zijn of in ringvaccinatie.

[0:11:14] Daarnaast kennen we natuurlijk ook de vaccinaties die niet zozeer de persoon zelf beschermen,

[0:11:19] maar indirect bijvoorbeeld het kind.

[0:11:21] De vaccinatie van pertussis, van kinkhoest, in de zwangerschap is er niet zozeer voor de moeder,

[0:11:27] maar met name om te zorgen dat de moeder antistoffen aanmaakt via de placenta naar het kind.

[0:11:33] Het kind komt ter wereld en is in de meest kwetsbare periode, de eerste maanden totdat het kind zelf

[0:11:39] wordt gevaccineerd, beschermd tegen kinkhoest.

[0:11:42] En we hebben recent voorbeelden, helaas, gezien dat als er niet gevaccineerd is,

[0:11:47] dat die kinderen inderdaad verhoogd gevoelig zijn

[0:11:50] en dat dat soms ook tot sterfte leidt.

[0:11:52] In de gezondheidszorg, als gezondheidszorgmedewerker,

[0:11:56] nemen wij bijvoorbeeld het griepvaccin.

[0:11:58] Dat doe je niet zozeer voor jezelf, maar dat doe je om te zorgen

[0:12:02] dat je het griepvirus, de influenza, niet verspreidt binnen een zorginstelling,

[0:12:09] waardoor kwetsbaren worden blootgesteld.

[0:12:11] Nou, tenslotte kennen we natuurlijk vaccinaties vanuit de werkgever.

[0:12:14] Als u piloot bent en u wilt op Brazilië vliegen, bij wijze van spreken,

[0:12:19] kunt u zich voorstellen dat daar bepaalde vaccinaties, zoals gele koorts,

[0:12:23] van belang zijn om te zorgen dat het cabinepersoneel gezond blijft.

[0:12:30] Dus meerdere redenen om vaccins te geven, persoonlijk,

[0:12:34] maar vaak ook een belangrijk effect op de volksgezondheid.

[0:12:39] Dan is het zo dat vaccins worden beoordeeld,

[0:12:42] en met name nieuwe vaccins, door de Gezondheidsraad.

[0:12:45] Nou, hier ziet u een aantal van de criteria.

[0:12:47] De laatste twee zijn bij een aanpassing, hebben een andere weging gekregen,

[0:12:52] maar er wordt natuurlijk altijd wel naar gekeken.

[0:12:54] Maar met name gaat het natuurlijk om de ziektelast.

[0:12:57] Gaat het om een ziekte die impact heeft op de bevolking

[0:13:00] door ernst of door het aantal gevallen?

[0:13:03] En de tweede is natuurlijk, werkt het vaccin en ook is het vaccin

[0:13:07] veilig. Dit is iets wat de gezondheidsraad voor ons doet, leidt tot een advies aan de minister of de

[0:13:15] staatssecretaris die dan een besluit neemt om een vaccin wel of niet te introduceren. Die ziekte

[0:13:22] last die wordt vastgesteld op grond van de zogenaamde DALY's, de inwezende maat voor

[0:13:29] de schade die je de rest van je leven ondervindt als gevolg van de ziekte. En dan ziet u bijvoorbeeld

[0:13:35] dat polio, aangegeven met pol in de linker grafiek, waarbij enerzijds de persoonlijke impact

[0:13:42] en de societal burden, dus de impact op de maatschappij, tegen elkaar worden afgezet.

[0:13:47] En u ziet dat polio van degene waartegen we vaccineren zo'n beetje de hoogste impact heeft.

[0:13:53] Dat komt natuurlijk omdat degene die echte ziekte krijgen en de verlammingen daar letterlijk een

[0:13:58] hele leven door beperkt worden en geïnvalideerd en dan scoort dat heel hoog op die DALI-index.

[0:14:05] U ziet bijvoorbeeld dat BOV een veel mindere impact heeft.

[0:14:09] Op deze manier kan je ziektes qua impact onderling prioriteren en onderscheiden.

[0:14:15] Dit is een van de systemen waar de Gezondheidsraad van gebruik maakt,

[0:14:20] ook wanneer er nieuwe vaccins beschikbaar komen voor ziekten die we al hebben.

[0:14:24] Die staan klein weergegeven, want die wilde ik zeker niet allemaal bespreken.

[0:14:28] Rechtsboven om te zien of inderdaad die maat voor ziekteernst en ziektelast

[0:14:34] voldoende hoog is om er wat tegen te doen.

[0:14:38] Dan nog even.

[0:14:40] We hebben die vaccinatieprogramma's op verschillende wijzen georganiseerd.

[0:14:43] We hebben een rijksvaccinatieprogramma.

[0:14:46] Dat richt zich met name op de groep, zoals we net genoemd hebben, tot en met 14 jaar.

[0:14:50] Dat is eigenlijk de baby, de kleuter en de jonge kinderen aan de linkerzijde.

[0:14:55] Maar tegenwoordig zien we natuurlijk steeds vaker

[0:14:58] dat er ook vaccins op oudere leeftijd worden gegeven.

[0:15:00] Die zijn soms nog niet allemaal in een programma, maar wel al beschikbaar.

[0:15:06] Denk aan zoiets als Gordelroos.

[0:15:08] Maar we geven natuurlijk ook het griepvaccin op oudere leeftijd.

[0:15:11] We geven de primococco op oudere leeftijd.

[0:15:14] En daar hebben we eigenlijk verschillende programma's voor die hier genoemd staan

[0:15:18] om te zorgen dat al deze vaccins ook de groepen bereiken.

[0:15:22] Daarnaast zijn er medisch risicogroepen,

[0:15:24] bijvoorbeeld iemand die zijn mild verliest of waarbij de mild verwijderd moet worden,

[0:15:28] Heeft een verhoogd risico bepaalde infecties, zijn we gewend te immuniseren.

[0:15:33] Dat geschiet vaak bij de medisch specialist.

[0:15:37] We hebben al even de Arbo-vaccinaties bij de werkgever genoemd.

[0:15:41] We kunnen heel veel vaccinaties ook op maat geven.

[0:15:43] Een voorbeeld daarvan is natuurlijk ook de reizigersvaccinaties, die door het LCR worden

[0:15:52] opgesteld en die u bij verschillende GGD'en en ziekenhuizen kunt halen als u naar bepaalde

[0:15:57] landen gaat waar specifieke ziekten voorkomen die we niet in Nederland hebben.

[0:16:01] Dus we hebben verschillende programma's om te zorgen dat vaccins beschikbaar zijn.

[0:16:07] Nou, dan zou je zeggen, vaccins zijn dus heel succesvol.

[0:16:11] Waarom praten we hier dan toch vanochtend over de vaccinatie gaat waar we enige afname in zien?

[0:16:17] Nou, dit is een stuk van meneer Cheng die eigenlijk al zo'n tien jaar terug opmerkte dat er een soort

[0:16:24] vast patroon zit, die zich in de grafiek die u ziet laat illustreren.

[0:16:29] Je begint met een situatie waarbij de incidentie, dus het voorkomen van ziekte,

[0:16:34] hoog is. Dat is het blauwe lijntje aangegeven.

[0:16:37] En dan komt er een vaccin beschikbaar en dan is er een roep om vaccinatie te geven.

[0:16:42] Dat gaat dan gebeuren. Dan ziet u dat de vaccinopname omhoog gaat, de rode stippellijn.

[0:16:47] Op een gegeven moment zijn een heleboel personen gevaccineerd.

[0:16:51] Als gevolg daarvan is de ziekte afgenomen en dan ontstaat er natuurlijk,

[0:16:56] omdat men zich nou eenmaal de ziekte vaak niet lang herinnert, veel meer aandacht voor bijwerkingen,

[0:17:02] de pijnlijke arm of andere bijwerkingen van vaccins, en zie je dat er soms een verlies van vertrouwen

[0:17:09] in de noodzaak tot vaccinatie optreedt, met als gevolg een daling van de vaccinatiegaat.

[0:17:14] Nou, bij veel ziekten leidt dat weer tot uitbraken, soms incidentele gevallen,

[0:17:20] maar ook uitbraken, denk aan mazelen momenteel.

[0:17:23] Dat triggert iedereen toch weer...

[0:17:26] Wacht eens even, we hebben een vaccin.

[0:17:28] Vaak zie je dan dat dat vertrouwen weer leidt

[0:17:31] tot hervatting van activiteit en meer mensen weer het vaccin nemen.

[0:17:36] Nou, als dat allemaal goed loopt, kan dat leiden tot eradicatie van de ziekte

[0:17:41] en vervolgens het stoppen van het vaccin.

[0:17:44] Dus het is een continu, dat wil ik eigenlijk met dit plaatje benadrukken,

[0:17:47] een dynamiek waarbij er door personen individueel altijd naar balans wordt gekeken.

[0:17:54] Wat heb ik eraan? Wat heeft de maatschappij eraan?

[0:17:56] Wat is de ernst van de ziekte eigenlijk?

[0:17:58] En dat ziet u rechts nog weergegeven.

[0:18:03] Experts, zeker de programmamanager van het Rijksvaccinatieprogramma die naast me zit,

[0:18:08] die zal natuurlijk zeggen neem de vaccins, want we doen het voor de hele maatschappij.

[0:18:12] Maar op zich is het niet onlogisch natuurlijk dat mensen dit persoonlijk gaan afwegen.

[0:18:20] En dan hoop je dat ze daar uiteindelijk toch de goede keuze in maken.

[0:18:25] Dan zijn dit de meest actuele gegevens van de vaccinaties, de verschillende vaccinaties

[0:18:32] die we geven.

[0:18:33] Het rapport van 2022, wat een half jaar geleden, geloof ik, uitgekomen is.

[0:18:38] En dan ziet u dat de meeste vaccins zo tot ongeveer de 90% gaan.

[0:18:44] De HPV zit altijd wat lager, zit in heel Europa wat lager.

[0:18:49] Maar wat hier belangrijk is, dat voor alle individuele vaccins we eigenlijk zien dat die eigenlijk al

[0:18:56] sinds tien jaar toch wat gedaald zijn.

[0:18:59] En zoals u ziet, inmiddels zo allemaal rond de 90% liggen.

[0:19:03] Het is wel belangrijk te realiseren dat een aantal dingen hier meespelen.

[0:19:08] We scoren altijd als vaccins tijdig worden gegeven.

[0:19:11] Als iemand in het buitenland is, terugkomt en dan zijn vaccin driekwart jaar later haalt,

[0:19:16] dan scoort hij hier dus als negatief, voor de duidelijkheid.

[0:19:19] Dus dit is een soort ondergrens, en dat ziet u ook weergegeven

[0:19:22] nog met het grijze vlakje, wat een iets hoger getal geeft.

[0:19:26] Daar is een belangrijk deel van die latere vaccinaties bij opgeteld.

[0:19:31] Maar op een gegeven moment moet je natuurlijk een césure trekken van dit is de vaccinatiegraad.

[0:19:36] Maar sommige mensen komen dan uiteindelijk toch nog wat later.

[0:19:39] Dus het zijn de ondergetallen, zogezegd.

[0:19:43] Ik kom daar zo nog even op terug, want hier ziet u bijvoorbeeld dezelfde getallen voor mazelen,

[0:19:47] maar dan wat meer in de tijd weergegeven.

[0:19:50] Een tijd lang zaten we boven de 95, maar u ziet eigenlijk dat zeder 2013, dus ook al lang voor de

[0:19:57] corona, voor de duidelijkheid, daar toch een daling in kwam.

[0:20:00] En recent is dat nog verder gedaald, namelijk onder de 90 procent.

[0:20:07] Nu ziet u daar ook meteen een vraagtekentje bij en daar wil ik toch wel uw aandacht voor vragen.

[0:20:13] Want de Tweede Kamer heeft besloten dat er een informed consent moet voordat wij die getallen doorkrijgen.

[0:20:21] Nou, van dat informed consent wordt ook gebruikgemaakt.

[0:20:24] Dat betekent dat, zo tegen de vijf procent daar aangeeft,

[0:20:28] dat ze eigenlijk niet willen dat die getallen in de grafieken meegaan.

[0:20:32] En wij hebben geen enkele mogelijkheid om dan exact weer te geven

[0:20:36] wat de vaccinatiegraden is.

[0:20:38] Dan moet ik aan toevoegen dat voor de getallen voor 2020

[0:20:41] betreft dat nog maar iets van twee maanden van dat jaar,

[0:20:44] maar vanaf 2020, dus volgend jaar, de rapportage,

[0:20:48] zal die onzekerheid gewoon meespelen.

[0:20:51] Vanuit het RIVM zijn we er natuurlijk voor dat we harde getallen hebben

[0:20:55] en dat we alles weten, voor de duidelijkheid.

[0:20:58] Maar ja, het is aan u uiteindelijk om daarover te oordelen.

[0:21:03] Maar wij moeten het doen met wat we kunnen krijgen.

[0:21:06] En dan is dit de grafiek die u ziet.

[0:21:10] Nou, die afname, die zie je eigenlijk in alle gebieden van Nederland.

[0:21:14] Hier zit u de... Wat is dat? 27 GGD-regionen.

[0:21:18] U ziet met name in de grootsteden, bovenste lijstje,

[0:21:21] dat dat toch wel een aanmerkelijke daling is.

[0:21:27] Hier ook nog even weergegeven 2012 versus 2020 op de kaart van Nederland.

[0:21:34] Ook daar zie je, naarmate de kleur meer blauw wordt, donkerblauw,

[0:21:39] dat de vaccinatiegraad wat afneemt.

[0:21:42] Nou, eerst was het gebied wat we weleens aanduiden met Bijbelbelt

[0:21:47] Maar u ziet dat inmiddels ook buiten dat gebied de vaccinatiegraad toch duidelijk gedaald is ten opzichte

[0:21:54] van pakweg tien jaar terug.

[0:21:57] En dat is uiteraard iets wat ons zorgen baart.

[0:22:00] Daar kom ik zo nog even op terug, wat dat voor potentiële consequenties kan hebben.

[0:22:04] Dan is dit niet, wil ik benadrukken, iets wat uniek voor Nederland is.

[0:22:08] In feite zie je het in heel Europa, je ziet het globaal, dat daar een afname van de vaccinatiegraad is.

[0:22:16] Dat leidt, en dat ziet u aan de grafiek aan de rechterzijde, voor het aantal gevallen van Maaselen,

[0:22:22] dus ook voor een toename van het aantal incidentele gevallen van Maaselen, maar ook een toename

[0:22:27] van het aantal uitbraken van Maaselen in Oostenrijk, Frankrijk en Noord-Roemenië, drie landen die

[0:22:33] nog aanmerkelijk lager zijn wat betreft het vaccinatiegraad dan Nederland, zien we ook uitbraken.

[0:22:39] Waarom is dat belangrijk?

[0:22:40] dat is belangrijk, omdat van die gebieden introductie van mazelen in Nederland kan

[0:22:45] plaatsvinden en ook plaatsvindt. Momenteel in regio Eindhoven en Limburg, bijvoorbeeld met

[0:22:52] arbeidsmigranten. Uit landen waar mazelen nog voorkomt wordt het geïntroduceerd en u kunt zich

[0:22:58] voorstellen dat dat kan een trigger zijn om een uitbraak in Nederland te laten ontstaan als er

[0:23:05] voldoende clustering is van niet-gevaccineerden.

[0:23:08] En dat is natuurlijk wat we elke tien jaar, ik zal dat zo nog laten zien in het gebied

[0:23:13] wat we kennen als Bijbelwelt, optreedt.

[0:23:16] En de verwachting is in feite, ook gegeven de vaccinatiegetallen in landen om ons heen,

[0:23:21] dat dat alleen nog maar zal toenemen.

[0:23:24] Dus in Nederland zijn we in belangrijke mate afhankelijk van de introductie van

[0:23:28] mazelen uit het buitenland.

[0:23:30] Dat neemt toe omdat de mazelengevallen in het buitenland toenemen.

[0:23:34] En hier nog even dan samengevat, die vaccinatiegraad is afgenomen.

[0:23:39] We zien dat het zelden te COVID-19, maar in feite al daarvoor, dalende was en gedaald is.

[0:23:45] Dat er een heterogeen beeld in Nederland is, met sommige gebieden waar de vaccinatiegraad

[0:23:52] eigenlijk al klassiek lager was, gebieden die weleens worden aangeduid als bijbelbelt.

[0:23:58] Maar we zien ook in grote steden dat dit speelt, in bepaalde wijken.

[0:24:03] En zoals u net op de kaart van Nederland zag, geldt dat ook voor bepaalde gebieden op het

[0:24:09] niet-stedelijke platteland.

[0:24:12] We hebben ook specifieke risicogroepen, de personen met een antroposofische grondslag

[0:24:18] of levensovertuiging, vaccineren klassiek niet.

[0:24:22] Nou, die zijn vaak geconcentreerd in de steden, daar zien we dus ook wel eens uitbraken in

[0:24:27] die groep ontstaan.

[0:24:27] en we hebben arbeidsmigranten bijvoorbeeld uit landen waar de vaccinatiegraad lager is.

[0:24:34] En tenslotte heb ik al even genoemd dat het informt consent maakt,

[0:24:38] dat wij daar ook gewoon minder goed zicht op hebben.

[0:24:41] En dat betekent ook dat als je daar acties op wilt ondernemen,

[0:24:45] er altijd een onzekerheid in ontstaan is.

[0:24:49] Daarnaast hebben we de epidemiologie dan van dit jaar.

[0:24:51] We hebben een cluster rond arbeidsmigranten uit Roemenië in Limburg,

[0:24:57] een cluster in Eindhoven, het nog niet voor de duidelijkheid bij de bevindelijke gereformeerden,

[0:25:03] maar dat is natuurlijk wel een groep, zoals ik straks laat zien, waarin een opbouw is van

[0:25:09] gevoelige mensen en het dan afhangt van de introductie of het zich daarin verspreidt.

[0:25:15] En anders dan in 2013, toen we de laatste uitbraak hadden in het Bijbelbeltgebied,

[0:25:22] zie je dus dat tegenwoordig die lagere vaccinatiegraad niet alleen in die gebieden

[0:25:27] geconcentreerd is, maar in feite in heel Nederland en we niet goed weten wat daar

[0:25:31] natuurlijk de consequenties van gaan worden, maar uiteindelijk verwacht je voor de duidelijkheid

[0:25:36] dat iedereen ooit mazelen krijgt. Zo simpel is het in wezen. Dus als je niet vaccineert en je bent

[0:25:44] ongevaccineerd, dan kan je misschien lang mazelen ontspringen, maar uiteindelijk kom je op vakantie,

[0:25:50] die op school, op je werk een keer in geval van mazelen tegen.

[0:25:54] En dat zien we, dat zal ik u straks laten zien,

[0:25:56] omdat als je boven een bepaalde leeftijd kijkt

[0:25:59] gewoon iedereen antistoffen tegen mazelen heeft.

[0:26:04] Dan is er altijd misschien even de verwarring

[0:26:07] over de introductie van mazelen

[0:26:09] in het gebied wat we kennen als Bijbelbelt en de groepsimmuniteit.

[0:26:14] En mazelen zien we eigenlijk elke tien, vijftien jaar optreden,

[0:26:18] ziet de uitbraken daaronder weergegeven

[0:26:21] En als u dat optelt, tien, elf jaar naar 2013,

[0:26:25] dan komt u ongeveer op dit jaar of volgend jaar uit.

[0:26:28] En dat betekent dat we naar verwachting weer een groep hebben opgebouwd

[0:26:32] die Maaselen niet kent, die het niet heeft gehad.

[0:26:35] En bij introductie in die groep, bijvoorbeeld in scholen,

[0:26:38] kan dat plotseling weer tot een Maaselenuitbraak leiden.

[0:26:42] Het feit dat we als land wel hoog zitten,

[0:26:47] maar dus niet een bijzondersprekend goed gemengde populatie zijn.

[0:26:51] Je hebt gewoon gebieden waar de vaccinatiegraad duidelijk lager is,

[0:26:55] maakt dat je als Nederland toch altijd gevoelig blijft voor uitbraken.

[0:26:59] Dat vindt dan plaats natuurlijk door die clustering van niet-gevaccineerden.

[0:27:06] En verder zijn hele delen van Nederland natuurlijk goed beschermd

[0:27:10] en een hoge vaccinatiegaat,

[0:27:12] maar dat werkt eigenlijk alleen als contacten voorkomen willekeurig zijn,

[0:27:16] want dan beschermt een groep van gevaccineerden

[0:27:19] degene die niet gevaccineerd is.

[0:27:21] Maar als natuurlijk ongevaccineerden op scholen bijeenkomen bijvoorbeeld,

[0:27:25] wat voor groepen in de... wat we aanduiden met Bijbelbelt, gebeurt,

[0:27:30] dan begrijpt u dat daar letterlijk een enkele introductie het kan doen ontvlammen.

[0:27:37] Voor de duidelijkheid, vaccinatiepercentage is dus niet gelijk aan de immuniteit.

[0:27:41] Dat wordt wel eens ten onrechte zo genomen.

[0:27:45] De immuniteit is veel hoger, want als er weer een uitbraak geweest is,

[0:27:49] is natuurlijk bijna heel Nederland gewoon immuun.

[0:27:51] Dan zit je tegen de 100% en moet je dus weer leeftijdscohorten opbouwen

[0:27:55] waar de vaccinatiegraad minder is.

[0:27:59] Nou, dat wilde ik u kort laten zien aan de laatste uitbraak,

[0:28:03] die eigenlijk alles illustreert.

[0:28:04] Het begint met wie zijn wel of niet gevaccineerd.

[0:28:08] Nou, dat is het plaatje wat ik u net eigenlijk ook liet zien.

[0:28:11] Daar hebben we surveillance op en dat geeft ons belangrijke informatie

[0:28:14] over de risico's van Nederland.

[0:28:17] Dat kunt u ook terugvinden in de antistoffen die mensen hebben

[0:28:23] die laten zien of ze al of niet mazelen hebben gehad.

[0:28:26] En dan ziet u in de grafiek twee lijnen.

[0:28:29] Een grijze lijn, die representeert eigenlijk het gebied buiten de Bijbelbelt.

[0:28:35] Dan ziet u dat, omdat bijna iedereen gevaccineerd wordt,

[0:28:39] de lijn omhoog schiet rond de vaccinatiedatum, 14 maanden,

[0:28:43] en dan blijft hij eigenlijk bijna uiteindelijk op de 100%,

[0:28:49] ook door de herhalingsvaccin.

[0:28:51] Maar u ziet dat in het gebied wat we kennen als Bijbelbelt

[0:28:54] ongeveer de helft komt vaccineren en je dus per jaar een groep opbouwt

[0:28:58] waarbij ongeveer de helft wel en de helft niet is gevaccineerd.

[0:29:02] En dan, als er een uitbraak is, krijgt iedereen eigenlijk mazelen

[0:29:06] en gaat het naar 100% en dat ziet u ook precies hier weergegeven

[0:29:10] met de laatste, voorlaatste uitbraak op dat moment die tien jaar eerder was.

[0:29:15] Dan gaat het naar 100 procent en je krijgt dus een opbouw van ongeveer,

[0:29:19] in dit geval, zo'n 30.000 kinderen die nog geen mazelen hebben gehad.

[0:29:24] Dat zijn dan de getallen die we hebben.

[0:29:27] Dan wordt mazelen geïntroduceerd.

[0:29:30] Dit is dan 2013, 2014.

[0:29:33] Dan ziet u dat alle gevallen zich ook concentreren in dit gebied,

[0:29:36] met misschien als extra nog Urk, wat ook een lage vaccinatiegraad heeft,

[0:29:42] dan ziet u dat wat betreft de leeftijd van de personen die mazelijk krijgen,

[0:29:46] dat dat precies de groep is die inderdaad niet gevaccineerd was.

[0:29:51] Dus dat zijn eigenlijk de kinderen tot pakweg, in dit geval rond de pubertijd.

[0:29:58] Er zijn natuurlijk altijd personen daarboven die het ook niet gehad hebben,

[0:30:01] dus er zullen er een aantal zijn, maar de meerderheid bevindt zich toch

[0:30:05] in de kinderleeftijd. In totaal hebben we toen zo'n 2600 gevallen zijn gerapporteerd,

[0:30:12] maar we weten uit surveillance later dat maar 1 op de 10 gevallen werd gemeld.

[0:30:16] Dus al met al heb je zo'n 26.000 gevallen en dat is precies die 30.000 die we geschat hadden

[0:30:23] op grond van de opbouw van de bevolking. Dan kennen we natuurlijk de type maaslen,

[0:30:31] want er zijn weer verschillende typen die je kan vaststellen door moleculair onderzoek.

[0:30:34] U ziet dat dat toen D8 was, dat wordt bepaald in personen waar we dan de monsters hebben.

[0:30:41] U ziet dat er tegelijkertijd op twee andere plekken nog een ander type circuleerde die niks

[0:30:47] met de uitbraak van doen had en dat waren kleine uitbraken in antiposophische gemeenschappen.

[0:30:55] Dus we kunnen dus bevestigen dat in dit geval, in het gebied wat we kennen als Bijbelbelt,

[0:30:59] dat het één type was die rondging.

[0:31:01] En als je het allemaal bij elkaar zet, dan is het een volledig consistent beeld.

[0:31:05] Je hebt een groep in Nederland waar de vaccinatiegraad lager ligt, waar mazelen wordt geïntroduceerd.

[0:31:11] Daar verspreidt het zich dan.

[0:31:13] Vervolgens zal iedereen in die groep zo goed als iedereen mazelen krijgen.

[0:31:18] Dan gaat het weer naar 100 procent en daarna bouwt het weer elk jaar op.

[0:31:22] En dat is eigenlijk het beeld dat we kennen.

[0:31:24] En u ziet dat al die aspecten, tot en met de bijwerkingen van de vaccinaties die bij

[0:31:29] Larep worden gedocumenteerd, dat dat in Nederland allemaal wordt bijgehouden.

[0:31:35] Vandaar dat we dit soort overzichten kunnen presenteren.

[0:31:38] En hier ziet u nog even weergegeven in de tijd in het blauw

[0:31:46] de orthodoxe gemeenschap, zoals het in het Engels dan wordt aangeduid.

[0:31:50] Dat was de overgrote meerderheid.

[0:31:51] U ziet dat daarna nog daarnaast nog een

[0:31:53] aantal kleinere groepen ook mazelen hebben gekregen.

[0:31:57] Uiteindelijk 180 ziekenhuisopnames en uit deze uitbraak twee overlijdens.

[0:32:05] Dan was een vraag hoe zit het dan met die kindercrashes en die groepsimmuniteit.

[0:32:16] Normaal krijg je groepsimmuniteit als er rond personen die gevoelig zijn, en dat zijn natuurlijk

[0:32:22] alle kinderen tussen pakweg vier maanden als de antistoffen van de moeder zijn uitgewerkt,

[0:32:27] en de veertien maanden wanneer we gaan vaccineren.

[0:32:31] Dat zijn in dit geval de blauwe stickers.

[0:32:34] Die zijn omgeven door een groep die wel is gevaccineerd.

[0:32:37] En als er dan een geval van mazelen komt, weergegeven met de rode sticker,

[0:32:42] dan ziet u dat u eigenlijk dat geval doodloopt

[0:32:45] tegen die bescherming van de groep, omdat die allemaal zijn gevaccineerd

[0:32:50] en soms is er nog enige verspreiding.

[0:32:53] Immuniteit is niet gelijk aan vaccinatiegaat.

[0:32:56] Dat hebben we net al even genoemd.

[0:32:58] En we kunnen dat uitrekenen omdat we weten hoe besmettelijk mazelen is.

[0:33:01] Dat is een van de meest besmettelijke virussen die we kennen.

[0:33:04] Er moet een groepsimmuniteit rond de 95 procent liggen

[0:33:07] om dat effect te krijgen, maar dat gaat wel uit van een homogene groep.

[0:33:14] Het is helaas zo dat in kindercrashes en kinderdagverblijven

[0:33:18] je niet kan rekenen op die groepsimmuniteit.

[0:33:20] En dat komt domweg omdat alle kinderen zoveel contacten hebben

[0:33:25] dat ze eigenlijk contact hebben met ieder individueel ander kind.

[0:33:29] Dat ziet u hier weergegeven.

[0:33:31] De getallen zijn hetzelfde, maar omdat je kringbesmetting krijgt

[0:33:35] vanaf een geval eigenlijk naar alle gevoelige gevallen

[0:33:38] binnen zo'n kindercrash, is het dus zo dat in de kindercrash

[0:33:42] alle kinderen die er zijn tussen drie, vier maanden

[0:33:45] als de moeilijke antistoffen zijn uitgewerkt

[0:33:48] en veertien maanden als de eerste vaccinatie plaatsvindt.

[0:33:51] En dan natuurlijk nog even de tijd tot reactie.

[0:33:54] dat die kinderen gevoelig zijn om mazelen te kunnen krijgen.

[0:33:57] Dat is ook wat we zien als een mazelengeval geïntroduceerd wordt.

[0:34:02] De introductie hangt natuurlijk af van hoeveel mazelen komt er nou voor in de bevolking.

[0:34:07] En dat zal natuurlijk met name hoog zijn in zo'n fase waarin er een uitbraak is,

[0:34:12] bijvoorbeeld in het gebied wat we kennen als Bijbelbelt,

[0:34:15] maar misschien in de toekomst in meer gebieden,

[0:34:17] omdat u, zoals u net zag, die vaccinatiegaat ook buiten de Bijbelbelt lager is.

[0:34:22] Dus de kans dat het zich verspreidt in de kinderdagverblijf heeft eigenlijk niks meer

[0:34:27] met groepsimmuniteit te maken, maar alles met directe contacten.

[0:34:31] En de kans is niet zozeer hoe de groep is samengesteld.

[0:34:35] Als daar gevoeligen in zitten, dan hangt het alleen maar af van de kans dat het ook geïntroduceerd

[0:34:39] wordt.

[0:34:40] Dus dat is een andere kans dan groepsimmuniteit.

[0:34:43] En vandaar dat we daar altijd zorg over hebben ten tijde van een grote maaslui uitbraak.

[0:34:51] Nou, dat betekent dat in kinderdagverblijven elk ongevaccineerd kind vatbaar is voor mazelen

[0:34:58] en voor de duidelijkheid heb ik hier dus een haakje gezegd, natuurlijk eventueel ook bewust

[0:35:03] niet gevaccineerde medewerkers die nog geen mazelen hebben gehad, want die kunnen natuurlijk

[0:35:08] ook krijgen en verspreiden, omdat je mazelen al verspreidt voordat je klachten hebt en

[0:35:12] voordat het zichtbaar is, kan je er eigenlijk nooit 100% maatregelen op zetten en alle kinderen

[0:35:18] tussen de vier en veertien maanden zijn gevoelig.

[0:35:21] De kinderen boven de veertien maanden met één vaccinatie,

[0:35:25] heb ik u net laten zien, haal je ook nog maar 95 procent,

[0:35:28] haal je ook altijd nog 5 procent over.

[0:35:30] En daarnaast heb je natuurlijk de groep die bewust niet vaccineert

[0:35:33] en dan gaat het in wezen natuurlijk ook buiten de veertien maanden,

[0:35:38] totdat ze natuurlijk mazelen hebben gehad.

[0:35:40] Dat betekent dat elk ongevaccineerd kind ook die mazelen kan introduceren,

[0:35:44] dus ook kinderen van ouders die wel willen vaccineren,

[0:35:47] maar waar het kind bijvoorbeeld in het buitenland mazelen heeft opgelopen,

[0:35:52] dat komt natuurlijk wel eens voor.

[0:35:54] Maar het meeste gaat natuurlijk om verspreiding in de eigen omgeving,

[0:35:58] in het eigen gezin.

[0:35:59] En als je dus maatregelen hierop wilt zetten, anders dan vaccineren,

[0:36:05] dan moet je dus ook ouders met kinderen die niet gevaccineerd zijn

[0:36:09] vragen alle kinderen thuis te houden op het moment dat er in het gezin

[0:36:13] één geval is, want dan weet je zeker dat het hele gezin door zal gaan

[0:36:17] dan hebben ze nog geen mazelen, maar kunnen ze het al wel introduceren

[0:36:21] op een kinderdagverblijf bijvoorbeeld.

[0:36:23] Dus daar vraag je weer een stuk solidariteit van degenen die niet vaccineren.

[0:36:29] Nou, buitenland heb ik al even genoemd.

[0:36:32] Dus elk kind onder de 14 maanden,

[0:36:35] wanneer de maternale antistoffen die je van de moeder meekrijgt

[0:36:38] zijn uitgewerkt rond drie, vier maanden,

[0:36:41] is dat risico.

[0:36:42] En dat speelt natuurlijk met name als er een mazelenuitbraak is.

[0:36:45] want dan gaat het pas rond.

[0:36:47] Als het niet rondgaat, blijft dit een theoretisch risico,

[0:36:50] maar we weten dus dat het elke tien jaar pakweg toch gebeurt.

[0:36:57] Nou, dat zie je ook terug in de getallen.

[0:36:59] We hebben natuurlijk een uitbraak gehad in 2013-2014.

[0:37:02] Daarna zie je nog iets detaile introducties,

[0:37:06] bijvoorbeeld in de antipossofische gemeenschap, maar die is vrij beperkt.

[0:37:10] We hebben in 2019 een uitbraak in Urk gehad, die was natuurlijk groter.

[0:37:15] En dit zijn de gerapporteerde gevallen, dat zullen zeker dus niet alle gevallen zijn

[0:37:19] voor de duidelijkheid in bijvoorbeeld Urk.

[0:37:21] En dat betekent dat we buiten een uitbraak ongeveer één melding per miljoen inwoners

[0:37:26] hebben per jaar, maar tijdens een uitbraak natuurlijk vele malen hoger.

[0:37:33] Dus wat betreft kinderdagverblijf, van belang te onthouden dat die groepsbescherming daar

[0:37:41] niet geldt en dat elke introductie in een verblijf waar intensieve interactie tussen alle kinderen is,

[0:37:50] je een uitbraak van mazelen kan krijgen. Dat staat hier nog eens helemaal uitgeschreven.

[0:37:55] De kans op introductie hangt natuurlijk ook af van de openheid van ouders als er een geval van

[0:38:00] mazelen in hun omgeving is en zij bewust niet vaccineren. Als ze daar open over zijn op het

[0:38:08] een kind met mazelen in het gezin is, het kind niet meer naar het kinderdagverblijf

[0:38:12] laten gaan, dan verlaagt dat het het risico voor degenen die wel gaan.

[0:38:16] Verder is natuurlijk de boodschap meer

[0:38:18] vaccinatie zal altijd leiden tot betere bescherming.

[0:38:21] Vandaar dat we vanuit het RIVM daar natuurlijk er voor zijn.

[0:38:25] Maar u daar ook in belangrijke mate over gaat

[0:38:29] en ook nog even de jaarlijkse rapportage van die percentage die ik ook heb laten

[0:38:34] te zien van vaccinatiegraten, haalt dat niet door elkaar met de immuniteit in de bevolking,

[0:38:39] want die kan natuurlijk veel hoger zijn als er recent een mazelenuitbraak is geweest.

[0:38:47] Dan ziet u hier nog even het beloop van de mazelenimmuniteit in Nederland in de loop

[0:38:54] van de jaren.

[0:38:55] De bovenste lijn, de donkere lijn, geeft eigenlijk weer hoe die immuniteit was.

[0:38:59] Die was lange tijd 100% omdat mazelen rondging in de bevolking.

[0:39:04] U ziet dat rond 1970 die immuniteit afnam, omdat mazelen gewoon minder circuleerden in de Nederlandse bevolking.

[0:39:12] Toen is begonnen met vaccineren, aanvankelijk één vaccin, later twee vaccins.

[0:39:17] En dan ziet u dat die immuniteit overal natuurlijk weer omhoog gaat, maar wel afhankelijk wordt van de vaccinaties.

[0:39:24] En dat is in die lichte lijn weergegeven.

[0:39:27] En als gebieden niet vaccineren, dan zijn dat in principe potentiële hotspots van mazelen

[0:39:35] als daar mazelen in geïntroduceerd wordt.

[0:39:38] Nou, we geven het bij 14 maanden en 9 jaar, heb ik al even genoemd, die 9 jaar die gaat

[0:39:42] onlaag gebracht worden.

[0:39:46] Dan nog een aantal resultaten even over de opvattingen van personen over mazelen, want

[0:39:53] We hebben gezien aan het begin dat de vaccinatiegaat wat afneemt.

[0:39:58] Hier ziet u een vergelijking van ongeveer tien jaar terug met recent voor jonge en oudere kinderen

[0:40:04] wat de opvattingen zijn met betrekking tot mazelen.

[0:40:07] Het overgrote deel, weergegeven met groen en niet ingekleurd, staat uiteindelijk positief ten opzichte

[0:40:14] van vaccinatie om een heleboel redenen.

[0:40:16] Het kleine deel van rood, waarvan u wel ziet dat het CDRT 2012 is toegenomen, is de groep die negatief

[0:40:25] staat ten opzichte van mazelenvaccinatie.

[0:40:27] Dat kan een heleboel redenen hebben.

[0:40:29] Het is hier erg klein meegegeven, dus u moet het op uw sheet, denk ik, even nalezen.

[0:40:34] Maar het beeld overal is natuurlijk dat de meerderheid kiest voor vaccinatie, maar er is

[0:40:40] een groep die daar niet voor kiest.

[0:40:42] Die groep is wel groter geworden ten opzichte van tien jaar geleden.

[0:40:45] Hetzelfde geldt voor de opname, wat andere gegevens om hetzelfde.

[0:40:53] Dan nog even dat er ook onderzoeken plaatsvinden bij het RIVM en daarbuiten

[0:41:00] naar verschillende determinanten van vaccinatie.

[0:41:03] Want voor de duidelijkheid, de individuele maatregelen gericht op de bevolking zijn

[0:41:09] inmiddels bij de gemeentes gelegd en in deze GGD'en maar meer lokaal.

[0:41:15] Daar gaat het RIVM niet meer over.

[0:41:17] Wij hebben wel natuurlijk een verantwoordelijkheid

[0:41:19] om dat in kaart te houden en om te zorgen dat we inzicht hebben

[0:41:23] hoe dat verloopt en wat er gedaan kan worden.

[0:41:25] En u ziet hier een aantal onderzoeken weergegeven,

[0:41:28] waarbij we kijken naar vaccinatiegraad uiteraard

[0:41:33] en door middel van sociaal-wetenschappelijk onderzoek

[0:41:36] doen naar determinanten van vaccinatie.

[0:41:39] En dat zijn uiteraard allemaal gegevens die voor iedereen beschikbaar is.

[0:41:43] Maar de verantwoordelijkheid voor de vaccinaties en ook bijvoorbeeld lokaal wijkgerichte vaccinaties

[0:41:52] of individuele acties in bepaalde steden zijn inmiddels lokaal gelegd.

[0:41:59] Ten slotte nog een aantal grafiekjes van Europa, vergelijking Europa-Nederland, waarbij men

[0:42:10] gekeken heeft naar opvattingen rond vaccinatie.

[0:42:13] Nou, ik zie dat het hier allemaal klein projecteert, maar u kunt, denk ik, op uw eigen

[0:42:17] site dat beter zien.

[0:42:20] Maar je ziet in Nederland die afname, weergeven met de gele pijl, over zijn

[0:42:24] afname die je in de meeste andere landen ook wel ziet.

[0:42:28] En in sommige landen, een aantal, bijvoorbeeld Roemenië, maar ook Frankrijk,

[0:42:33] nog in grotere mate dan in Nederland.

[0:42:36] maar over het algemeen toch een afname in het enthousiasme

[0:42:40] om mee te doen aan de vaccinatiesprogramma's.

[0:42:43] Hier is het zo klein dat ik het ook niet meer kan lezen van deze afstand,

[0:42:47] dus die zullen we maar overslaan.

[0:42:49] Maar u heeft de uitdraaier zelf.

[0:42:52] Maar dit zijn allemaal onderdelen van, ja, van determinanten

[0:42:56] die maakt of men wel of niet vaccineert.

[0:42:59] En op dit plaatje is nog weer gegeven verschillende leeftijdsgroepen.

[0:43:02] rood vooral de jongeren, groen de ouderen.

[0:43:06] En dan ziet u dat ook daar, ook in Nederland,

[0:43:08] weer aangegeven met de gele pijltjes, er een duidelijk verschil in optreedt.

[0:43:12] De ouderen kiezen nog veel meer voor vaccinatie

[0:43:16] en bij de jongeren zie je veel kritischer houding

[0:43:18] ten opzichte van het nemen van vaccins.

[0:43:21] En dat is eigenlijk iets wat je in alle landen terugvindt.

[0:43:25] En dit gaat heel specifiek over Maaselen, maar komt op hetzelfde weer.

[0:43:32] Dus ik denk, samenvattend zien we een afname van enthousiasme om te vaccineren.

[0:43:39] We volgen dat.

[0:43:40] Er liggen allerlei acties op.

[0:43:42] Er ligt onderzoek op, landelijk onderzoek, wat vooral bij de RIVM ligt.

[0:43:47] Lokale acties, rondrijden van prikbussen en dergelijke, die liggen vooral bij de gemeente zelf.

[0:43:54] En tezamen hopen we natuurlijk dat we zo snel mogelijk die getallen weer zo hoog mogelijk krijgen.

[0:44:00] Want veel van deze ziektebeelden kennen we niet meer.

[0:44:04] Die zien we onvoldoende om daardoor getriggerd te worden.

[0:44:08] Maar het zijn ernstige ziektebeelden waar we voor niets tegen vaccineren.

[0:44:13] En zeker als dezelfde sentiment in het buitenland ontstaat, is er altijd kans op introductie in Nederland.

[0:44:19] En dat zien we ook gewoon elke zoveel jaren.

[0:44:22] En dan krijgt iedereen uiteindelijk mazelen op leeftijden waarbij de potentiële schadelijkheid eigenlijk groter is.

[0:44:29] Zeker dan wanneer u vaccineert.

[0:44:31] Dank u wel, mevrouw de voorzitter.

[0:44:34] Dank u wel.

[0:44:35] Mevrouw Hamend, heeft u nog iets te voegen?

[0:44:37] Nee.

[0:44:38] Nou, dat scheelt qua tijd.

[0:44:40] Ik zei bij mijn introductie dat we tot maximaal tien over tien hebben,

[0:44:44] maar ik begrijp dat vanuit de Kamerorganisatie vijf over tien

[0:44:51] wordt verzocht aan ons.

[0:44:53] Dus we hebben geen tijd voor een complete vraagronde.

[0:44:56] Maar ik wilde wel vragen of er iemand is

[0:44:58] die een prangende vraag heeft, waarvan die zonder beantwoording niet het debat in kan.

[0:45:05] Dat is niet het geval.

[0:45:07] Oh, toch wel toch wel.

[0:45:09] Mevrouw Paulus.

[0:45:11] Dank, voorzitter.

[0:45:12] Ik heb geen vraag, maar ik wil mijn uitzonderlijke dank uitspreken, want dit is heel snel geregeld

[0:45:15] en ook op een best vroeg tijdstip en ik denk dat het heel waardevol is geweest.

[0:45:18] Dus dank.

[0:45:20] Mevrouw Slachtingel.

[0:45:21] Mijn vraag is, mogen we een mail sturen als we echt… Ik heb een paar hele technische

[0:45:25] Die vragen zullen ook in het debat komen, maar ik verwacht geen antwoord aan de staatssecretaris.

[0:45:31] Want het is echt heel technisch.

[0:45:37] Goed, dan zijn we hierbij aan het einde gekomen van de technische briefing.

[0:45:42] Ik dank de heer Van Dissel en mevrouw Hamid voor hun bijdrage.

[0:45:45] Ik dank mijn collega's.

[0:45:46] Ik dank de Griffie, de bodendienst, de dienstgeslag en de redactie,

[0:45:49] de mensen op de publieke tribune en de mensen die van afstand hebben meegekeken.

[0:45:53] En ik sluit deze briefing.