Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Technische briefing Regio Deals

[0:00:02] Welkom allemaal. Welkom bij de vaste Commissie voor Binnenlandse Zaken, bij de technische briefing

[0:00:09] met betrekking tot de regiodeals. Welkom aan alle ambtenaren en uiteraard de Kamerleden.

[0:00:18] Ik zal zometeen het woord geven aan mevrouw Burgers. U gaat een presentatie geven. Ik stel voor dat

[0:00:26] We kijken eerst naar de presentatie, ongeveer vijftien minuten, en daarna is er ruimte voor

[0:00:31] de Kamerleden om vragen te stellen.

[0:00:35] Dan geef ik het woord aan u.

[0:00:38] Goedemiddag. Dank u wel dat we hier mochten zijn en dat voor deze gelegenheid om toe te

[0:00:43] lichten over het instrument regiodeals.

[0:00:48] We hebben van u een aantal bespreekpunten meegekregen over of u daarop wil ingaan.

[0:00:53] Het instrument, het proces en het afwegingskader zijn de belangrijkste thema's.

[0:01:00] Het perspectief voor de regio's die niet geselecteerd zijn...

[0:01:03] ...en ook de knelpunten in de uitvoering.

[0:01:05] Dat zijn de punten die ik de komende kwartier snel probeer langs te lopen.

[0:01:11] Ik begin even met het overzicht van alle regio-deals die er op dit moment lopen en zijn.

[0:01:19] Dit is het kaartje van de vijfde tranche.

[0:01:21] Dus de donkergedrukte zijn de regio's waar we op dit moment in gesprek zijn

[0:01:26] over het opstellen van een confinant.

[0:01:30] En zoals u kan zien, het is echt een kaartje met...

[0:01:34] We zitten in heel Nederland.

[0:01:36] In alle regio's hebben we gesprekken over regiodeals of lopen regiodeals.

[0:01:41] En ik denk het is goed om dit even in herinnering te roepen,

[0:01:46] want het gaat steeds in tranches.

[0:01:48] Er is één tranche die echt wat afwijkend is.

[0:01:52] Dat maakt het soms ook wat verwarrend, want de eerste tranche komt nog uit het coalitieakkoord

[0:01:59] van Rutte III.

[0:02:00] Daar waren zes opgaven in genoemd en daar zijn we begonnen met regiodeals te sluiten.

[0:02:08] Eigenlijk waren dat ook geen deals.

[0:02:10] Het was ook niet een propositie.

[0:02:14] Het waren gewoon opgaven waar afspraken over gemaakt moesten worden.

[0:02:17] Dat is met Brainport, met Rotterdam-Zuid, met ASTEC, dus dat is met Petten, het nucleaire verhaal.

[0:02:26] Dus dat waren echt een... Ja, het is eigenlijk geen ratiodeals, noemen wij dat.

[0:02:30] Want dat zijn vaak ook departementale overboekingen geweest.

[0:02:33] Dus ik denk dat dat goed is om in het oog te schouwen, want we nemen ze altijd wel mee.

[0:02:38] Maar het zijn dus ook veel grotere bedragen, bijvoorbeeld.

[0:02:40] Dus 130 miljoen voor Rotterdam-Zuid, 130 miljoen voor Breenpoort.

[0:02:45] In de latere tranches, vanaf wat we daarna het instrument regiodeals zijn gaan noemen,

[0:02:51] is er steeds een uitvraag geweest waar regio's voor konden intekenen, voor een bedrag van

[0:02:56] minimaal 5 miljoen of maximaal 40 miljoen, met een afwegingskader.

[0:03:01] Dus eigenlijk pas vanaf de tweede tranche kan je zeggen van wat is dat instrument zich

[0:03:06] verder uitgekristalliseerd en zijn we dat gaan oppakken.

[0:03:10] Maar bijvoorbeeld in alle voortgangsrapportages rapporteren we ook altijd over die eerste zes opgaven.

[0:03:18] Maar die hebben dus echt een hele andere systematiek.

[0:03:20] Ik zeg het zo nadrukkelijk, omdat ik...

[0:03:24] U spreekt straks ook nog even met mevrouw Tialda Harssen.

[0:03:27] En in haar onderzoek zegt ze bijvoorbeeld dat er heel veel geld is geland in de steden.

[0:03:33] En dan denk ik, ja, maar als je dan even die eerste zes weghaalt, dan is het een ander verhaal.

[0:03:39] Dus daarom...

[0:03:42] Want die eerste zes, dat is echt een andere aanpak geweest.

[0:03:47] Dus vandaar dat ik daar wat langer bij stilsta.

[0:03:49] Nou, we zitten op dit moment...

[0:03:53] De vierde tranche is afgelopen november net gesloten.

[0:03:58] Ik zie een vraag daar, maar...

[0:04:02] De heer Meulenkamp?

[0:04:04] Ja, voorzitter. De eerste zes opgraven weghalen, bedoelt u dan?

[0:04:09] Nee, de eerste tranche weghalen en de eerste zes opgraven.

[0:04:13] Nee, want anders haal ik alles weg als ik de eerste zes tranches weghaal.

[0:04:17] Nee, nee, sorry.

[0:04:18] Ik bedoel inderdaad, als je wilt kijken naar hoe functioneert het instrument Radio Deals...

[0:04:23] en wat zijn daar de voren nadelen van en wat zijn daar de knelpunten van...

[0:04:27] dan is het eigenlijk goed om vanaf de tweede tranche te gaan kijken.

[0:04:31] Dus dat...

[0:04:34] Nou ja, wat is het doel van Radio Deals?

[0:04:35] Dat is het bevorderen van brede welvaart in de regio.

[0:04:41] Dat is het leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers.

[0:04:44] Maar er is ook een ander doel.

[0:04:46] Dat gaat echt over het verbeteren van de samenwerking in de regio.

[0:04:50] Dat is het samenwerken tussen bedrijven, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties.

[0:04:57] En het gaat over de samenwerking tussen rijk en regio.

[0:05:00] Want in elke regiodeal zijn meerdere departementen betrokken.

[0:05:04] Het zijn integrale aanpakken, dus het gaat vaak over meerdere opgaven die een regio-overstijgend zijn.

[0:05:13] Het hele instrument komt eigenlijk voort uit het rapport Maak Verschil.

[0:05:17] Het was destijds een studiegroep van het Openbaar Bestuur.

[0:05:21] Hij zei dat je goed naar regio's moet kijken wat de vraagstukken zijn waarmee ze aan de slag zijn.

[0:05:27] En dus ook starten in de regio.

[0:05:29] Een one-size-fits-all past eigenlijk niet in Nederland.

[0:05:33] want je moet echt wat meer inzoomen op vraagstukken die daar spelen.

[0:05:37] Dus dat zit er echt heel erg achter.

[0:05:40] En als je het dan bijvoorbeeld hebt over verbeteren van brede welvaart,

[0:05:44] dan is dat eigenlijk...

[0:05:46] Annette Weterings heeft dat in haar paper ook wat neer toegelicht.

[0:05:49] Het gaat eigenlijk over alles wat mensen van waarde vinden,

[0:05:52] hier en nu, maar ook in de toekomst en elders.

[0:05:55] En dan gaat het dus over en economie en ecologie en ruimte en sociaal.

[0:05:59] Maar dat is dus per regio anders.

[0:06:01] En elke regio maakt daar ook z'n eigen afweging in.

[0:06:05] Om de regio's hierin te ondersteunen, is er ook de regionale monitor brede welvaart ontwikkeld door het CBS.

[0:06:13] Die levert dus ook jaarlijks per gemeente gegevens op, waarin een regio een uitkant ligt van hoe

[0:06:21] dat hier bij ons eigenlijk voorstaat en wat de opgaven zijn waarmee we aan de slag willen.

[0:06:28] Als we dan naar het proces van aanvraag gaan...

[0:06:31] het begint eigenlijk altijd heel erg met een brief aan de Kamer...

[0:06:35] waarin we zeggen, er wordt weer een tranche opengesteld.

[0:06:39] En dat is vaak voor de regio een moment om te zeggen...

[0:06:42] oké, wij willen graag hier aan meedoen.

[0:06:45] En we willen eigenlijk met onze maatschappelijke opgave aan de slag.

[0:06:50] Die maken samen een plan en dat dienen ze in.

[0:06:54] En hoe die aanpak in elke regio gaat, verschilt.

[0:07:01] Ik zie steeds een Kamerlid.

[0:07:06] Is dat een verhelderende vraag?

[0:07:07] Want u heeft de heer Wajt.

[0:07:10] Voorzitter, ik wilde inderdaad de vraag stellen.

[0:07:12] Ik heb natuurlijk de excuus dat ik even iets later binnenliep over hoe we dit gaan doen.

[0:07:16] Is het de bedoeling dat we de vragen aan het einde infernaliseren of dat we tussendoor vragen

[0:07:27] We hebben inderdaad van tevoren afgesproken dat eerst de presentatie gedaan wordt.

[0:07:32] Mochten er verhelderde vragen zijn, dan kan dat uiteraard.

[0:07:35] Achteraf is er volgens mij ontzettend veel tijd en ook heel veel ruimte om vragen te stellen.

[0:07:43] Dan geef ik u weer het woord.

[0:07:46] Dank u wel.

[0:07:47] Dit aanpak varieert dus enorm per regio.

[0:07:51] Soms is er al een enorm samenwerkingsverband tussen gemeenten.

[0:07:57] Als ze een gemeenschappelijke regeling hebben, dan zie je vaak dat dat de aanvrager wordt.

[0:08:03] Soms zijn het een paar steden die zeggen dat ze graag samen aan de slag willen.

[0:08:09] Soms is het een sociale of maatschappelijke alliantie die een aanvraag gaat doen.

[0:08:15] Een economic board speelde er een belangrijke rol in, maar het verschilt een beetje per aanvraag

[0:08:21] en per regio en ook de opgaven die ze daarbij aanpakken.

[0:08:27] Ook daar zie je echt dat er heel veel onderscheid is per regio.

[0:08:33] Dit is het afwegingskader.

[0:08:35] Dat staat ook altijd in de Kamerbrief.

[0:08:37] Dat komt vervolgens ook op de website van het RVO.

[0:08:40] Daarin maken we vier onderscheiden.

[0:08:42] Dat is echt de opgave, de aanpak, de financiële aspecten en de organisatie.

[0:08:48] En het is echt een beetje een lerende aanpak.

[0:08:52] Dus je ziet ook, elke tranche proberen we echt weer ook te evalueren.

[0:08:57] Krijgen we heel vaak tips terug.

[0:08:59] Dus ondertussen, waar we vroeger werkten, bijvoorbeeld met echt een format

[0:09:03] wat mensen in moesten vullen, hebben we bij de laatste tranche gezegd,

[0:09:06] Naar aanleiding van de evaluatie levert u een plan aan voor maximaal tien pagina's.

[0:09:13] Dan merk je dat regio's dat eigenlijk heel veel prettiger vinden, omdat ze dan zelf ook kunnen

[0:09:17] bepalen hoe groot of waar ze de meeste tijd aan besteden.

[0:09:22] Bij de opgave hebben we bijvoorbeeld wel gevraagd om het te onderbouwen.

[0:09:27] Dat kan via de CBS-cijfers, maar sommige regio's hebben ook echt zelf een regionaal planbureau

[0:09:34] die heel vaak informatie aanlevert.

[0:09:36] Maar bijvoorbeeld ook de Rabobank levert ook heel veel informatie bij heel veel regio's.

[0:09:41] Wat is nou de opgave van het gebied en wat is dan het streefbeeld?

[0:09:45] Waar willen ze naartoe?

[0:09:47] En hoe werkt dan die aanpak die ze voorstellen?

[0:09:51] Hoe draagt die daaraan bij?

[0:09:53] Wat betreft financiële aspecten is het goed om te zeggen dat het vanaf de tweede tranche om een

[0:09:59] brandbreedte van minimaal vijf miljoen naar maximaal veertig miljoen gaat.

[0:10:05] Bij de tweede en de derde tranche zat daar ook nog een cofinancieringseis bij

[0:10:10] van minimaal vijftig procent.

[0:10:11] Dus als regio moest je dan dezelfde publieke cofinanciering leveren

[0:10:18] als wat gevraagd werd aan het Rijk.

[0:10:20] In de vierde tranche zijn we daarvan afgeweken

[0:10:24] of hebben we een aanpassing verricht, naar aanleiding ook van evaluatieonderzoek,

[0:10:29] omdat eigenlijk werd gezegd van dit is voor kwetsbare regio's heel lastig

[0:10:34] om die cofinanciering van hetzelfde niveau in te leggen.

[0:10:40] Dus we hebben ook gezegd, oké, dan kunnen kwetsbare regio's beargumenteerd afwijken,

[0:10:44] als we dat willen.

[0:10:45] En we hebben de cofinanciering ook publiek en privaat gemaakt.

[0:10:50] Dus het is niet alleen maar van publieke partijen.

[0:10:53] En eigenlijk hebben we dat op die manier aangepast, omdat er best wel veel commentaar kwam over

[0:11:02] dat we sterkere regio's sterker maakten, terwijl het een instrument is nadrukkelijk voor heel Nederland.

[0:11:08] Sterker nog, we hebben in de vierde tranche ook gezegd dat kwetsbare regio's ook meer ondersteuning

[0:11:13] kunnen krijgen, ook om eigenlijk een veel meer level playing field te creëren.

[0:11:20] Een ander aspect dat ook nadrukkelijker vanaf de vierde tranche is ingezet, is echt dat zicht op

[0:11:26] structurele inbedding na afloop van de regiodeals.

[0:11:30] En dat kwam eigenlijk, we merkten bij de vierde tranche kwamen regio's met vragen, die hadden

[0:11:36] vaak dan al een regiodeal lopen, die zeiden bij de aanvraag van ja, als wij nu niet opnieuw

[0:11:42] middelen krijgen, dan stopt de aanpak.

[0:11:44] En daarvan hebben wij gezegd, ja, maar we willen proberen met regiodeals echt een vliegwiel

[0:11:49] te zijn.

[0:11:51] En dus wil u voortaan ook echt nadenken over hoe u de resultaten borgt en hoe ze ook verder

[0:11:58] kunnen gaan nadat de regio deal is afgelopen.

[0:12:00] Dus dat zie je ook in de aanvragen van de vierde en de vijfde tranchillen

[0:12:04] uitdrukkelijk terugkomen.

[0:12:06] Verder staat in het aanvoeringskader dat we dus gekeken hebben echt naar een

[0:12:10] verdeling over het hele land en of regio's al eerder een regio deal hebben gehad, dat

[0:12:15] ze dan ook aangeven wat het regio deal tot op dat moment heeft gebracht en wat dan nog

[0:12:20] de aanvullende opgaven zijn, maar ook wat ze bijvoorbeeld geleerd hebben vanuit een evaluatie.

[0:12:27] Vervolgens komen al die voorstellen binnen.

[0:12:29] Dan leggen wij die na langs het afwegingskader, maar bespreken we ze ook met alle andere departementen

[0:12:37] en maken we uiteindelijk een voorstel dat door het kabinet ook aan hun Kamer wordt voorgelegd, met

[0:12:43] welke ratio's we selecteren voor welk bedrag.

[0:12:49] Vervolgens leidt dat tot het sluiten van een convenant.

[0:12:52] Dat kon vanaf dat, daar ziet u eigenlijk weer diezelfde vierslag in die ook vaak in de propositie zit.

[0:12:59] Dus welke maatschappelijke opgave, welke doelstrevens erna, welke aanpak en welke resultaten.

[0:13:05] En wat we heel erg nadrukkelijk ook met regio's steeds over in gesprek zijn, want oké, wat levert het dan op?

[0:13:13] Draagt het ook daadwerkelijk bij?

[0:13:15] Dus je ziet ook dat gedurende de looptijd van de regiodeal, de regio's soms ook aangeven van

[0:13:22] oké, dit heeft niet gewerkt, we willen graag een aanpassing van het convenant, dat we middelen

[0:13:29] voor iets anders gaan inzetten.

[0:13:31] Dus ook daar zie je echt dat je met elkaar aan het leren bent.

[0:13:34] Dat is eigenlijk wat gedurende de hele looptijd gebeurt.

[0:13:39] Dit is misschien wat minder relevant voor jullie, maar dit is echt wat we elk jaar inzetten

[0:13:44] de ondersteuning van alle regio's.

[0:13:46] Dus we houden een webinar bij de aftrap.

[0:13:50] Wij hebben dus die regionale monitor op brede welvaart.

[0:13:52] We organiseren regionale regiodealdagen door het hele land, waarin we ook heel veel in gesprek gaan met regio's.

[0:14:02] Want ook daar komen regio's veel bij ons op de lijn.

[0:14:05] Daar maken we wel altijd het voorbehoud dat er geen garantie is op een regiodeal, want dat is uiteindelijk

[0:14:11] besluit dat door het kabinet genomen wordt, maar we gaan wel met ze in gesprek.

[0:14:17] Wat is je opgave?

[0:14:18] Hoe wil je dat dan aanpakken?

[0:14:20] Oh, en eigenlijk, eerlijk gezegd ook meteen voor departementen is dat een hele mooie manier om samen

[0:14:26] te leren van, oh wacht even, dit speelt er in die regio.

[0:14:28] Oh, zo werkt mijn beleid dus uit.

[0:14:32] Dus je ziet meteen eigenlijk ook een soort van feedbackloop op beleid van departementen.

[0:14:38] En wat we ook heel veel doen, is bijeenkomsten organiseren zodat regio's van elkaar ook kunnen leren.

[0:14:45] Want een opgave die in Twente speelt, speelt vaak ook in Noordoost-Friesland, bij wijze van, of in de Achterhoek.

[0:14:52] En op die manier zie je ook dat aanpakken, en regio's gaan ook veel bij elkaar op bezoek,

[0:14:57] maar we doen dus ook een jaarlijkse inspiratiebijeenkomst, waarin we ook regio's uitnodigen om te vertellen

[0:15:03] ...wat ze ondertussen geleerd hebben, welke aanpak ze hebben gedaan...

[0:15:09] ...wat dan wel goed was, wat dan niet zo handig aan was.

[0:15:11] En op die manier probeer je samen te leren.

[0:15:15] Dit zijn alle stappen tot een convenant.

[0:15:17] Ik denk dat dat voor nu iets minder relevant is, wat goed is om te weten.

[0:15:22] Dus vaak zie je dat de propositie is ingediend, is afgestemd met Raden en Staten.

[0:15:27] Dat zie je... Vervolgens zit dat ook ergens rond stap zeven of acht.

[0:15:31] zie je ook weer dat je dan zit je ondertussen heel ver al in de fase van een convenant.

[0:15:36] Dan zeggen vaak gemeentes, is er opnieuw afstemming met de Rade en de Staten van

[0:15:42] hey zijn we hier nog steeds de dingen aan het doen waar ook de regio dan zelf geld voor inlegt

[0:15:47] en waar het Rijk geld voor inlegt. Dus dat is ook, zitten meerdere checkmomenten.

[0:15:52] Dus je ziet ook vaak voortgangsrapportages gaan ook altijd weer naar Rade en Staten toe.

[0:15:58] Daar wordt ook heel nadrukkelijk te vaak over gesproken.

[0:16:06] We zijn nu heel druk bezig met de vijfde tranche.

[0:16:09] Daar zijn net 22 regio's voor geselecteerd.

[0:16:12] We proberen voor 1 mei al eerste conceptconferenten te hebben liggen.

[0:16:17] Het idee is dat het in de zomer overal door iedereen gecheckt kan worden en dat we in september

[0:16:25] tot het sluiten van 22 conferenten komen.

[0:16:30] Ook om dat leren te bevorderen, zijn we afgelopen jaar gestart met Nationaal Netwerk Brede Welvaart.

[0:16:36] Dat is eigenlijk een initiatief van twee regionale planbureaus, van het Friese regionaal planbureau

[0:16:43] en van het Pontelos.

[0:16:46] Ook daar zie je dat we die planbureaus en die regio's laten leren, zodat de aanpak niet

[0:16:57] overal opnieuw uitgevonden hoeft te worden.

[0:16:59] Dus dat is eigenlijk wat het vooral brengt.

[0:17:03] Als we dan naar thema's gaan, dan is dat heel breed.

[0:17:07] Het gaat over onderwijs, het gaat over gezondheid, het gaat over bereikbaarheid van voorzieningen,

[0:17:14] het gaat over sommige regio's, over arbeidsmigranten, het gaat over vakantieparken.

[0:17:20] Soms zit bijvoorbeeld in de regio Diel-Veluwe een heel stuk over vakantieparken.

[0:17:25] Het gaat over het behouden van jongeren voor een regio.

[0:17:30] Als het over onderwijs gaat, dan kan het gaan over gezonde maaltijden op scholen.

[0:17:35] Het gaat soms ook over de samenwerking tussen het mbo- en het bedrijfsleven, waarop een

[0:17:40] nieuwe campus opgericht wordt.

[0:17:44] Wat je ziet, het is vaak wel geleerd aan vraagstukken die in de regio spelen.

[0:17:51] In Rivierenland, die spreken jullie straks ook nog, zie je dat er de fruitcampus is opgezet.

[0:17:57] Er zit natuurlijk een enorme fruitdeelt en daar wordt op die manier geleerd.

[0:18:03] Zo zie je echt per gebied dat er een aantal thema's vaak samengenomen worden

[0:18:09] en daar wordt samen op geleerd en gewoon ook gewerkt aan hele concrete resultaten.

[0:18:15] Ik moet altijd zelf heel erg lachen, want als je kijkt naar de IT-hub in Hogeveen,

[0:18:23] dan denk je van, nou, wat is nou een IT-hub? Is dat dan niet heel erg procestaal?

[0:18:27] Dat is gewoon een heel concreet gebouw waar IT-organisaties in zitten, maar waar ook

[0:18:33] IT-opleidingen worden gegeven.

[0:18:35] Daardoor blijven IT-bedrijven, die behoefte hebben aan IT-personeel, opeens toch in die

[0:18:42] regio, omdat ze nu wel aan gekwalificeerd personeel kunnen komen.

[0:18:48] Dat lijkt dan iets kleins, maar eigenlijk is het iets heel groots.

[0:18:54] U had ook een vraag gesteld over wat er gebeurt met regio's die niet geselecteerd worden.

[0:18:59] Daar nemen we sowieso altijd contact mee op, sowieso telefonisch, maar ook schriftelijk.

[0:19:04] We geven aan wat hier speelde en waarom uw voorstel niet in de selectie zit.

[0:19:12] De meeste regio's vragen ook echt om een aanvullend gesprek.

[0:19:16] Het varieert dus heel erg waarom een regio niet geselecteerd is.

[0:19:19] Soms is dat omdat het bijvoorbeeld een publiek initiatief is, maar we niet weten of de gemeente

[0:19:24] en de provincie het ook een goed idee vinden.

[0:19:26] Nou, dan gaan we met zo'n organisatie wel in gesprek van,

[0:19:29] goh, als dit echt een heel goed idee is, ga dan alsjeblieft ook in aanslag met je gemeente

[0:19:36] en met je provincie om hiermee aan de slag te gaan.

[0:19:40] Maar we hebben ook wel ratio's gehad, bijvoorbeeld dan, die hadden een aanvraag

[0:19:44] om echt de verduurzaming van de haven.

[0:19:46] Dan zeggen we, ja, dat is eigenlijk wat meer sectoraal beleid, dus dat hoort eigenlijk

[0:19:50] meer thuis op een tafel van het infrafonds.

[0:19:53] Dus we zijn echt met regio's aan het kijken en soms zijn het wel meerdere gemeentes,

[0:20:01] maar is het eigenlijk op basis van het stuk wat er op dat moment ligt nog niet helemaal duidelijk

[0:20:05] wat gaan ze dan doen voor die middelen en hoe sluit dat dan aan bij die opgaven?

[0:20:09] Nou, met die regio's gaan we heel nadrukkelijk in gesprek, ook in het kader van een aanvraag

[0:20:14] voor een volgende tranche, en we verwijzen dus ook regio's echt naar andere programma's

[0:20:18] waarvan we denken... Of andere potjes geld, waarvan we denken die passen beter bij de opgave.

[0:20:25] Nou, zijn er dan ook knelpunten of leerpunten?

[0:20:28] Nou ja, we hebben ondertussen dus best heel veel al geleerd afgelopen jaren.

[0:20:32] Dat passen we dus ook in elke tranche. Evalueren we, passen we weer dingen toe.

[0:20:36] Dus ik noemde al net even dat borgen van resultaten,

[0:20:40] het onsteunen van kwetsbare regio's, maar ook het aanpassen van evolueren monitoren.

[0:20:46] De eerste regiodeals eindigen namelijk nu

[0:20:48] We vragen altijd om een eindevaluatie, dus...

[0:20:52] Maar ook daar leren we eigenlijk van...

[0:20:54] ...je zou eigenlijk vaker tussendoor even de thermometer erin moeten steken.

[0:20:58] Dus we merken dat nu we met de confinante bezig zijn voor de vijfde tranche...

[0:21:01] ...maar dat deden we ook al in de vierde tranche...

[0:21:03] ...hebben we daar dus wat meer bepalingen over opgenomen in de confinante.

[0:21:08] Verder zijn we wat meer naar programmalijnen gegaan.

[0:21:11] Dat zie je echt ook vanaf de vierde tranche, want het viel ook op.

[0:21:15] Het waren soms... Het zijn heel veel projecten.

[0:21:17] Dat zal u ook zien in de voortgangsrapportage.

[0:21:19] Er zijn 25 projecten gestart.

[0:21:23] Met de nieuwe tranches zijn we echt wat meer naar grote programmelijnen gegaan en gezegd

[0:21:29] hoe deze projecten dan bijdragen aan het resultaat van het doel dat u naastreeft.

[0:21:35] Wat je dus tussentijds echt ziet, is dat het een feedbackloop is richting beleid, zowel

[0:21:41] van in de regio als het beleid op rijksoverheidsniveau.

[0:21:45] En je ziet zo ook aanpassing van beleid.

[0:21:48] Dus zijn er dan nog knelpunten?

[0:21:54] Ja, wat de regio's heel nadrukkelijk aangeven, en dat stond ook in het rapport Elke regio telt,

[0:21:59] is dat het korte termijn is en soms zijn opgaven langer termijn.

[0:22:03] Het is incidenteel geld voor vaak structurele opgaven.

[0:22:07] Dat is inderdaad wat het is.

[0:22:11] Dat kunnen we ook niet helemaal oplossen.

[0:22:13] Wij proberen wel een structureel effect te bewerkstelligen, maar wij snappen heel goed dat

[0:22:19] regio's hier af en toe bij aangeven dat ze daar last van hebben en dat het misschien bij sommige

[0:22:25] regio's ook iets extra's nodig is.

[0:22:28] Het laatste punt had ik eigenlijk beter moeten zeggen — daar staat specifieke uitkering, maar daar

[0:22:32] had ik beter kunnen zeggen uitkeringsvormen.

[0:22:34] De eerste regiodeals zijn met een decentralisatieuitkering overgemaakt.

[0:22:39] Dat was een ander systeem.

[0:22:41] Toen is er een rekenkamerrapport geweest waarin stond

[0:22:44] je kan niet een confinans sluiten en een decentralisatieuitkering.

[0:22:48] Dus toen zijn er specifieke uitkeringen geworden.

[0:22:51] Maar daar zie je dus eigenlijk, dat past niet helemaal bij het instrument.

[0:22:54] Want je probeert juist heel erg samen op te trekken.

[0:22:57] En bij specifieke uitkeringen zit je heel erg met verantwoorden naar elkaar.

[0:23:00] Dus we zijn ook wel met de financiële collega's heel erg in gesprek.

[0:23:03] Hoe komen we nou tot een instrument

[0:23:05] wat beter past bij deze manier van werken, van samen optrekken?

[0:23:09] Dus dat is...

[0:23:11] En wat we eerlijk gezegd ook merken, is...

[0:23:15] Je ziet dus soms...

[0:23:16] En dat viel me ook in de papers die jullie gehad hebben...

[0:23:18] Soms zie je dus ook af en toe wat verwarring over het instrument.

[0:23:22] Bijvoorbeeld Amsterdam had aangegeven...

[0:23:24] Je mag niet stapelen.

[0:23:25] En toen dachten we, wat bedoelen ze nou?

[0:23:27] Want je mag wel degelijk...

[0:23:30] ...regiodiele middelen matchen met andere middelen.

[0:23:35] In die zin, als voorbeeld bijvoorbeeld...

[0:23:38] Zie je, met geld van onderwijs worden er al een aantal verlengde schooldagen op een aantal scholen gedaan.

[0:23:46] Als je dan met regiodeelmiddelen zegt dat je in plaats van vijf scholen vijftien scholen wil doen, dan kan dat prima.

[0:23:54] Dat is alleen wat niet kan.

[0:23:56] Daarom is dat je zegt dat het geld van OCW de co-financiering is voor de regiodeelmiddelen.

[0:24:06] Daar zit dus af en toe wat verwarring.

[0:24:08] Dat zag ik dus ook een paar keer terugkomen in papers.

[0:24:11] In die zin hielp het ons ook alweer heel erg, want met die regio's gaan we gewoon in gesprek.

[0:24:15] Wat kan er wel?

[0:24:16] Want er kan eigenlijk best heel veel.

[0:24:17] Dat zie je ook.

[0:24:19] Regio's kijken dus ook naar wat er aan andere potjes zijn en hoe deze middelen daarop aanpassen.

[0:24:30] Wat levert het op?

[0:24:31] Dat heb ik denk ik allemaal genoeg verteld.

[0:24:33] Als u meer wilt weten over resultaten, want er zijn er echt heel veel.

[0:24:39] We hebben een website die al heette Elke Regio Telt.

[0:24:44] Toen het rapport verscheen, moesten we ook wel een beetje lachen, want het rapport van de drie

[0:24:49] onderzoeksgraden gaat natuurlijk echt specifiek over vijf gebieden, terwijl we met regiodeals

[0:24:53] echt met heel Nederland bezig zijn.

[0:24:55] Maar op die website staan ook elke regiodeal, ook vaak de link naar de pagina van de betreffende

[0:25:02] Dat is echt een manier van de regio om te communiceren met hun partners,

[0:25:09] hun gemeenteraden en hun inwoners over wat er met regio deal middelen allemaal gebeurt in die regio.

[0:25:16] Dank voor het heldere uitleg.

[0:25:20] Als het goed is, dan is inmiddels de PowerPoint-presentatie hebben alle Kamerleden ontvangen.

[0:25:25] Het is ook gewoon openbaar te lezen voor iedereen die dat wenst.

[0:25:29] Dan gaan we toe naar de eerste vragenronde.

[0:25:33] Kan ik u het woord geven, mevrouw Kamicha?

[0:25:36] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:25:37] En dank natuurlijk ook aan de gasten voor de presentatie.

[0:25:39] Dank daarvoor, want we hebben het hier natuurlijk in deze commissie vaak over de regiodeals.

[0:25:44] En tegelijkertijd leek het me ook wel goed, zeker in een nieuwe setting weer,

[0:25:47] dat we dan ook iets meer context hebben van wat zijn dat dan precies?

[0:25:51] En dan kunnen we ook natuurlijk de op- en aanmerking ook, denk ik, beter beoordelen

[0:25:55] vanuit de verschillende regio's die al dan niet in aanmerking zijn gekomen voor een regiodeal.

[0:25:59] Dus dank daarvoor.

[0:26:00] Met uw permissie, hoe wilt u het doen dat ik eerst bijvoorbeeld twee vragen stel of...

[0:26:03] Ja, dan begin ik even met twee vragen dan de collega's.

[0:26:07] En dan wellicht heb ik nog meer vragen, want er zijn natuurlijk voldoende vragen te stellen.

[0:26:11] Ik heb er twee voor u dan.

[0:26:13] Eentje zit een beetje op die verantwoordingen.

[0:26:15] Daar werd net ook al even naar gerefereerd, naar die spuks.

[0:26:18] Ik ben ook blij dat het zelf eigenlijk al gesignaleerd wordt dat het toch een beetje wringt.

[0:26:23] Want niet alleen dat het niet helemaal past, maar het kost ook best wel veel tijd om dat weer allemaal in te vullen.

[0:26:27] terwijl we natuurlijk juist die tijd en aandacht in die projecten willen steken.

[0:26:30] Dus is daar dan al een idee van hoe het zou kunnen?

[0:26:33] Kunt u daar al iets meer over schetsen wat een oplossingsrichting zou kunnen zijn?

[0:26:39] En dan een tweede vraag die ik voor nu heb,

[0:26:42] want we hebben natuurlijk veel over elke regio geteld en in dat kader is het ook

[0:26:45] wel heel erg geworden van Stad, Platteland, de Kloof en al dat type discussies

[0:26:49] zijn er een beetje uit voortgekomen.

[0:26:51] En als ik dan kijk, ik heb best wel wat vrienden in Frankrijk ook.

[0:26:53] Dus als ik daar dan op bezoek ga of

[0:26:55] Ik moet tegenwoordig zeggen in populair Nederlands...

[0:26:58] ...bezoek me friends and friends tegenwoordig.

[0:27:01] Maar zonder gekheid, als ik daar naartoe ga...

[0:27:05] ...die kijken naar Nederland en zeggen dat het één stedelijk gebied is.

[0:27:08] Dus hoezo nou stad versus platteland?

[0:27:11] Maar hoe kijken jullie daarna, ook in wat jullie nu geleerd hebben...

[0:27:13] ...met die regio-deals in de relatie met elke regio-telt...

[0:27:17] ...en wat de regio-deals daaraan kunnen bijdragen dan...

[0:27:19] ...en hoe jullie ook kijken naar al dan niet een tegenstelling?

[0:27:24] Dank. Dan geef ik het woord aan de heer Weid tot de heer Meulenkamp terugkomt.

[0:27:30] De heer Weid.

[0:27:31] Dank u wel, voorzitter. En heel fijn.

[0:27:33] Ook dank voor de presentatie.

[0:27:36] Ik denk het heel erg prettig om wat meer context ermee te krijgen.

[0:27:40] Ik heb natuurlijk in de eerdere verheden al wat contacten gehad

[0:27:43] vanuit de uitvoeringskant met de regio-deals, maar nu je dit zo hoort,

[0:27:47] denk ik van ja, dan gaat het toch wat beter beklijven.

[0:27:49] En desalte niet meer had ik toch wat vragen.

[0:27:52] Twee vragen om precies te zijn.

[0:27:55] Ik was even benieuwd.

[0:27:56] Ik las ook wel in de stukken van de notities die ik ontvangen heb.

[0:28:00] Maar ook wel eens proef ik dat ook een beetje uit het verhaal wat ik net ook doorgehoord heb.

[0:28:04] En dat gaat er met name om het triple down effect.

[0:28:07] Dat...

[0:28:09] Toch...

[0:28:10] Ik ben even benieuwd als het inderdaad zo is.

[0:28:13] En wat we daar nog meer over kunnen zeggen.

[0:28:15] Als je het hebt over het signaal dat gegeven wordt.

[0:28:17] Over het versterken van die regio.

[0:28:18] en met name dan die kwetsbare binnen die regio.

[0:28:22] Het zou zo moeten zijn dat eigenlijk de investeringen die in die regio plaatsvinden,

[0:28:28] dat dat invloed moet hebben ook op de meest kwetsbare onderdelen van die regio.

[0:28:34] En blijkelijk gebeurt dat niet of niet voldoende of niet sterk genoeg.

[0:28:39] Dus ik ben even benieuwd als jullie daar wat over kunnen zeggen.

[0:28:43] En ik ben ook even benieuwd, eigenlijk naar aanleiding van de laatste opmerking die u net werd gemaakt

[0:28:47] Het stapelen is een belangrijk gegeven.

[0:28:53] Ik ben even benieuwd of de regio's dat ook zo helder hebben, want ik meen te begrijpen

[0:29:01] dat er inderdaad geen sprake zijn van stapeling en dat het aanvullen van incidentele middelen

[0:29:12] op structurele middelen wel mogelijk is.

[0:29:15] Dus als dat zo is, dan denk ik, dan wordt het volgens mij voor het uitvoeren van de uitdagingen

[0:29:23] en het inzetten van de middelen, denk ik, volgens mij ook wat makkelijker voor de regio's.

[0:29:28] En ik vraag me ook al waarom de regio's denken dat dat niet mag.

[0:29:32] Terwijl het volgens mij heel erg fantastisch is dat dat wel mag.

[0:29:37] Helder. U heeft mij inderdaad twee vragen gesteld.

[0:29:39] Ik kijk nog even. De heer Meulenkamp is nog niet terug.

[0:29:43] Dan geef ik u het woord. Zal ik u het woord geven, mevrouw Burgers?

[0:29:46] U beantwoordt de vraag.

[0:29:48] Dat is helemaal goed.

[0:29:51] En mijn collega's vullen vanzelf aan als ze denken, je mist nog iets.

[0:29:57] Maar dat punt over verantwoorden en hoe dat anders kan,

[0:30:02] daar zijn we... We bewandelen eigenlijk twee sporen.

[0:30:06] Eén, waar we nu heel nadrukkelijk mee bezig zijn,

[0:30:08] is gewoon al in de spuks, zoals ze er nu zijn,

[0:30:11] Aan het kijken hoe je dat efficiënter en beter kan doen.

[0:30:17] Vaak gaat de verantwoordelijkheid sowieso via de SISA-systematiek.

[0:30:23] Dat proberen we echt heel sec te doen.

[0:30:27] We zijn ondertussen ook aan het kijken waar af en toe die grote verantwoordingslast vandaan komt.

[0:30:37] Want je ziet vaak dat het dan net even onhandig is ingeregeld door een kassier.

[0:30:48] En een kassier is vaak een provincie of een gemeente.

[0:30:51] En die hebben het... Ook voor hen was het een nieuw instrument.

[0:30:53] Dus zij zijn af en toe ook aan het zoeken geweest.

[0:30:56] Dus wij merken wel, we hebben ondertussen best wel veel best practices opgedaan.

[0:31:01] En zijn dus ook aan het kijken om daar dus stappen met elkaar in te maken.

[0:31:07] En de lessen die we daarin leren, pakken we ook weer mee in andere spuks.

[0:31:10] Dus dat is eigenlijk, je probeert het instrument van de spuk beter te maken.

[0:31:15] Dat is het ene spoor.

[0:31:16] Het andere spoor is dat collega's echt bezig zijn met een...

[0:31:21] En dan moet ik nu nekzicht dat ik er niet een goede afkorting heb.

[0:31:25] Want we hadden ooit een uitkering gemeenschappelijke opgave.

[0:31:28] Die is door de Raad van State en dergelijke gezegd.

[0:31:38] De BZK gaat nog even je huiswerk opnieuw doen, want dat was een te onduidelijk instrument.

[0:31:43] Dus we zijn nu wel bezig met een soort van bijzondere fondsuitkering.

[0:31:48] Dank je wel. Ik zocht het term.

[0:31:52] Die ligt nu voor, volgens mij al bij de Raad van State.

[0:31:57] maar ik kijk naar jou of ik het helemaal goed heb.

[0:31:59] Dat weet je ook niet zeker.

[0:32:01] Maar daar wordt inderdaad in het kader van

[0:32:03] wet financiële verhoudingen echt heel hard

[0:32:05] aan gewerkt om inderdaad naar een nieuw instrumentarium

[0:32:07] te komen. Ik vrees alleen voor dat

[0:32:09] het voor de regio deals dus net te laat komt.

[0:32:12] Omdat dat best een lange

[0:32:13] looptijd heeft voordat zo'n wet is aangepast.

[0:32:15] Dus dat is, dus daarom

[0:32:17] zetten wij vooral vanuit regio deals heel erg

[0:32:19] in om de huidige spuks

[0:32:22] daar stappen mee in te maken

[0:32:23] en te zorgen dat we met, ook nu weer

[0:32:25] Dat deden we al met de vierde tranche, maar nu ook met de vijfde tranche,

[0:32:28] dat er goede afspraken komen.

[0:32:32] Dus we organiseren bijvoorbeeld veel webinars en bij de goede voorbeelden

[0:32:36] die zetten we ook op een podium om andere regio's daarvan te laten leren,

[0:32:40] want dat is eigenlijk wat we daar doen.

[0:32:43] Uw tweede vraag, mevrouw Kamminga, ging over welke regio telt

[0:32:48] en hoe verhoudt zich dat nou, denk ik, met regiodeals en hoe draagt dat dan ook bij

[0:32:53] en hoe zit dat met die verhouding regio-stad?

[0:32:58] Wat goed is om op te merken, is dat bij de start van de regio-deals...

[0:33:04] regio-deals waren voor heel Nederland.

[0:33:06] Dus er was niet, toen het in 2018 begon, dat er werd gezegd...

[0:33:12] het is alleen maar voor kwetsbare regio's...

[0:33:14] of het is voor het beperken van regionale verschillen.

[0:33:18] Dat is nooit een doelstelling geweest.

[0:33:20] Het ging echt over het brede welvaart, in de breedste zin van het woord.

[0:33:25] Ook het aanjagen van innovatie, het aanjagen van samenwerking.

[0:33:30] En dus zie je ook dat regiodeals in heel Nederland geland zijn.

[0:33:38] In die vierde tranche hebben we echt wat nadrukkelijker gezegd.

[0:33:40] We moeten naar kwetsbare regio's een groter zoeklicht opzetten.

[0:33:46] Wat goed is om te weten, is dat in elke regiotelt zijn een vijftal regio's onderzocht.

[0:33:52] Daar lopen allemaal regiodeals.

[0:33:55] En nu ook in het kader van elke regiotelt heeft Pontelos nog een aanvullend onderzoek gedaan.

[0:34:02] Wat zijn nou ook hele kwetsbare regio's, waar die verschalingsspiraal sterk doorzet en waarin

[0:34:09] je ook echt stapeling van opgaven ziet?

[0:34:12] In die tien regio's lopen regiodeals.

[0:34:14] Maar is dat dan genoeg?

[0:34:15] Nee, eigenlijk niet.

[0:34:16] En dat geven die onderzoeksraden ook aan.

[0:34:19] Dan is een ratio deal eigenlijk maar iets kleins ten opzichte van al die grote beleids-

[0:34:27] en investeringslogica's die jarenlang in het frame zaten van sterk maken wat sterk al sterk is.

[0:34:36] Dus dat los je niet op met ratio deals of ratio deal middelen.

[0:34:40] Daar is echt wel wat meer voor nodig.

[0:34:42] In dat kader zijn we natuurlijk ook die dialoog aan het organiseren met tien regio's, waar we

[0:34:49] dit dus het sterkste zien.

[0:34:55] Dat heeft uw Kamer in een Kamerdebat opgeroepen — dat zei ik in de vorige Kamer nog — op 25

[0:35:01] oktober.

[0:35:03] Toen is er gevraagd of jullie echt versneld aan de slag willen gaan met het rapport Elke regio telt.

[0:35:10] In dat kader worden er nu dialogen gerond.

[0:35:16] Er zijn een regiodialoog met tien regio's, om bouwstenen op te halen voor een nieuw kabinet.

[0:35:25] Dat zet dan echt in op wat je voor die regio's, die echt kwetsbaar zijn, extra moet doen.

[0:35:33] Hoe verhoudt dit zich met de beleids- en investeringslogica?

[0:35:36] Dus moet je daar aanvullende stappen op maken.

[0:35:44] Als je naar de regio deal middelen sec kijkt, dan moet je die eerste tranche niet meenemen,

[0:35:49] maar vanaf de tweede tranche zie je altijd dat ongeveer 70 procent van de middelen terecht

[0:35:54] zijn gekomen in wat meer landelijke regio's en 30 procent in wat meer stedelijke regio's.

[0:36:00] Als je dan over die stedelijke regio's hebt, dan zijn dat echte kwetsbare gebieden in het

[0:36:05] in het kader van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid.

[0:36:09] We zien ook daar vaak een koppeling van dat soort programma's.

[0:36:14] Rotterdam-Zuid is natuurlijk een mooi voorbeeld daarvan, maar ook Den Haag-Zuidwest.

[0:36:18] Delft heeft bij de laatste tranche Amsterdam-Zuidoost.

[0:36:22] Het zijn echt dat soort aanpakken.

[0:36:27] In het kader van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid

[0:36:30] zagen we natuurlijk dat dat ingezet is, maar dat daar door het kabinet niet

[0:36:35] vooraf middelen voor waar ik reserveer.

[0:36:37] Dus dan zie je dat deze gebieden een aanvraag doen in de Ratio Deal.

[0:36:42] En in het kader van dat wij meest kwetsbare gebieden zeggen, hebben we dus ook echt gekeken

[0:36:45] naar of het daar ook in die gebieden kan landen.

[0:36:50] Ik denk dat dat meteen ook een antwoord op uw vraag is over dat trickle-down-effect.

[0:36:55] Komt het dan ook?

[0:36:56] Ja, het komt in hele kwetsbare regio's.

[0:36:58] Gaat het ook echt ten goede van de meest kwetsbaren in de regio?

[0:37:02] Daar zie je dus ook verschil in tranches en verschil in aanpakken.

[0:37:06] Zeker bij de eerdere tranche ging het heel vaak over innovatie, over versterking economie.

[0:37:15] In de vierde en vijfde tranche zie je ook heel vaak dat het gaat over achterstanden, onderwijs-

[0:37:20] en arbeidsmarktaansluiting en ook wel over armoede-vraagstukken.

[0:37:27] Dus we zien daar ook wel een verschil per aanpak en per ratio deal.

[0:37:33] Stapelen was uw vraag nog.

[0:37:37] We zien dus dat daar af en toe wat verwarring is, dus we zijn eigenlijk met al die regio's

[0:37:42] — we hebben ook een team, dit zijn twee collega's, maar er zit ondertussen een heel team bij

[0:37:47] WZK, wat door heel Nederland woont en wat dus heel veel bij de regio's, met de regio's

[0:37:52] in gesprek is om dit soort misverstanden eigenlijk ook weer weg te nemen.

[0:37:59] Ja, graag ongehoord ook.

[0:38:03] Ja, dat zou fijn zijn.

[0:38:05] Dank u wel.

[0:38:05] Nee, ik dacht misschien wel even goed om heel helder te stellen dat ik het zo uitleg in de regio is

[0:38:11] dat je geld maar op één plek kan verantwoorden.

[0:38:14] Dus je kan niet stapelen in die zin dat je geld als cofinanciering uit een ander programma of traject kan gebruiken als cofinanciering,

[0:38:25] omdat je in de regio deal alleen maar de middelen kan gaan verantwoorden die voor de regio deal zijn bestemd.

[0:38:32] Dus niet die oorspronkelijk ergens anders voor waren bestemd.

[0:38:34] Maar wat je wel kan doen, is middelen ook investeren in iets, zoals Nathalie zegt, bijvoorbeeld

[0:38:41] meer scholen te gaan helpen, in plaats van wat er al kon via de middelen van OCW.

[0:38:48] Dus zo leg ik het altijd uit, je kan op één plek maar verantwoorden, het geld, en dat is

[0:38:52] zeg maar wel de basisgedachte, maar dat wil niet zeggen dat je elkaar kan versterken en

[0:38:57] dingen naast elkaar kan gaan zetten om het beter te maken.

[0:39:02] Dank.

[0:39:03] Ik zit even te kijken, gezien de tijd.

[0:39:05] De heer Meulenkamp is terug.

[0:39:06] Ik wil u de mogelijkheid bieden om ook vragen te stellen.

[0:39:10] Wilt u daar gebruik van maken?

[0:39:13] Excuus, ik moest heel even tussendoor.

[0:39:16] Allereerst een compliment voor de regiodeals.

[0:39:18] Ik heb van dichtbij meegemaakt in Twente hoe positief effect dat heeft...

[0:39:21] op de regio en op de verschillende regio's.

[0:39:24] Dus ik start met een compliment.

[0:39:27] Er komt vaak een maar achteraan.

[0:39:30] Tenminste, bij mij wel in dit geval.

[0:39:32] Hoe zal ik het zeggen? Het is ook een vorm van symptoombestrijding.

[0:39:38] Tenminste, zo kijk ik ernaar.

[0:39:40] De oorzaak is dat de Rijksoverheid de afgelopen decennia...

[0:39:44] best ver af is komen te staan van de verschillende regio's.

[0:39:47] En dat uitzicht dan...

[0:39:49] dat het rijksbeleid niet meer helemaal past bij wat er in de regio gebeurt.

[0:39:53] En daar is de regio in mijn ogen dan een bestrijding op.

[0:39:57] Daar probeer je dat symptoom mee te bestrijden.

[0:40:03] Ik ben best wel op pad naar wethouders in de regio.

[0:40:11] Wij missen wel eens de aansluiting met het Rijk nog steeds.

[0:40:13] Er is best veel verdwenen aan Rijksdiensten uit de regio.

[0:40:23] En daar ben ik toch wat te zoeken naar.

[0:40:24] Hoe gaan we dat nou iets...

[0:40:27] Ja, dat wil ik niet over een paar jaar zeggen.

[0:40:32] Dus je vraag?

[0:40:35] Ik zou het Rijk niet weer...

[0:40:37] Want ik was in Doetinchem en die wethouders zeiden letterlijk tegen mij...

[0:40:41] Ik zou er niet weer een overheidshub, een Rijksoverheidshub kunnen komen...

[0:40:45] bijvoorbeeld in de Achterhoek.

[0:40:47] Waar we de verschillende overheidsdiensten bij elkaar hebben...

[0:40:50] in een centrum van Doetinchem bijvoorbeeld.

[0:40:52] Ik noem maar iets. Ja, dat was het toevallig vorige week.

[0:40:56] Zodat er ook mensen werken die uit die regio komen, die die regio kennen,

[0:40:59] maar die voor de Rijksoverheid werken.

[0:41:02] Die de regio kennen en die de Rijksoverheid kennen.

[0:41:06] Die combinatie.

[0:41:07] Ik kom uit Twente.

[0:41:08] Als ik vroeger naar LNV moest, dan ging ik praten met LNV in Deventer.

[0:41:13] En dan praatte ik daar met een boerenzoon uit Achterhoek, die werken bij LNV.

[0:41:18] Dus kunnen we in plaats van symptoombestrijding iets definitiefs doen.

[0:41:23] De vraag gaat inderdaad over de regio-hub.

[0:41:26] Gezien de tijd laat ik de vraag nu gelijk beantwoorden.

[0:41:30] Dan kunnen we straks schorsen.

[0:41:34] Er zijn ondertussen een aantal regio-hubs.

[0:41:36] Het grappige is dat onze collega's daar heel veel werken.

[0:41:40] Eindhoven, het belastingkantoor, is een soort hub geworden.

[0:41:43] In Assen zit er een.

[0:41:44] Ik weet dat de collega's van Binnenlandse Zaken, die over de overheidsorganisatie gaan

[0:41:50] en over rijkswerkgelegenheids gaan, hier dus ook heel erg druk mee aan de slag zijn.

[0:41:54] Want u heeft gelijk, in de loop der jaren zijn er een aantal diensten die door het land zaten wegbezuinigd.

[0:42:05] En dat heeft wel gemaakt dat er inderdaad weinig rijksambtenaren nog door het land wonen en werken.

[0:42:14] Ik moet zeggen, wij zijn toevallig per ongeluk dan inderdaad een voorbeeld van een club die echt overal zit.

[0:42:19] En ik zie het wel bij heel veel departementen steeds meer.

[0:42:22] Dus ik zie bij economische zaken hebben ze regio-teams.

[0:42:26] Bij LNV hebben ze regio-teams.

[0:42:28] Bij INW hebben ze dit heel nadrukkelijk.

[0:42:31] Dus ik zie bij heel veel departementen echt juist weer opkomen de laatste jaren.

[0:42:39] U zei, het is symptoombestrijding.

[0:42:44] Daarom zijn we wel die regio-dialoog gestart in het kader van elke regio-telt.

[0:42:52] Het rapport van de drie onderzoeksraden heeft wel aangetoond dat je met je beleid echt rekening moet

[0:42:58] houden met alle regio's in Nederland.

[0:43:01] Ondanks dat mevrouw Kamminga zei dat er niet zoveel verschillen zijn in Nederland of dat het geen

[0:43:07] Frankrijk is waarin er verschillen zijn, zie je toch dat beleid verschillend heeft uitgewerkt voor regio's.

[0:43:12] Dus hier zijn we heel nadrukkelijk over in gesprek.

[0:43:18] Wat dat dan betekent als je zegt dat we in het beleid meer rekening moeten gaan houden

[0:43:23] met de verschillen die er zijn.

[0:43:27] Ik denk ook dat het debat van 16 mei daar volgens mij een goede aanleiding is om daar

[0:43:32] verder over te hebben met de minister.

[0:43:35] Dan wil ik u hartelijk danken voor de beantwoording.

[0:43:38] Dank aan de ambtenaar van het ministerie van BZK en ook aan de Kamerleding voor de vragen.

[0:43:42] Dan schors ik hierbij de technische briefing en dan maken we ons klaar voor de rondetafelgesprek.